Werkwijze naamgeving // Sterke merknaam ontwikkelen.

De merknaam in één keer goed krijgen.

Een merknaam is het meest waardevolle, maar ook meest complexe soort naamgeving. Het is het meest dominante onderdeel van u merk, dat u kiest nog voordat u weet wat nog gaat komen. Echter goed geladen zal een kloppende naam uitgroeien tot een van de waardevolste bezittingen van uw onderneming.

Sterke merknamen creëren is de balans vinden tussen strategie, commerciële aantrekkingskracht en juridische bescherming, samengebracht tot één onderscheidend woordmerk. Dat is de fundering om een merk op te bouwen. 

Het vraagt een andere aanpak dan de vormgeving of branding van het merk.

Een naamgevingsproces dat helder, inzichtelijk en gericht is, zal leiden tot een naam die een krachtig voordeel biedt en de draagvlak in uw organisatie krijgt.  

Elk naamtraject bij Veams is op maat, met tal van aanvullende opties, echter zullen bij naamontwikkeling altijd onderstaande 7 stappen aan bod komen.

Bekijk ook aanbod van mogelijkheden: Diensten creatie merknamen en advies.

Ervaring // Veams heeft al meer dan 100 verschillende organisaties aan een nieuwe naam voor bedrijf, dienst, product en/of website mogen helpen. Bekijk ook ons portfolio van namen.

Aanpak naamcreatie // 7 stappen naar een nieuwe merknaam. 

1. Intake 

De intake kan telefonisch, via Skype, bij ons op kantoor of op locatie plaatsvinden. U hoeft niets voor te bereiden. De intake zal vanwege het strategische belang van de naam plaatsvinden met de eindbeslisser(s) en Adrian Luijkx – eigenaar Veams.

  • Geen voorbereiding nodig.
  • Op locatie of conference call. 
  • Met eindbeslisser(s). 

“Positie kiezen in uw branche geeft de kans om uw eigen verhaal te vertellen. Een dertien-in-een-dozijn naam zal u met structurele reclamebestedingen moeten compenseren om aan te geven dat u anders bent. Waar ligt dé kans voor u?”

2. Analyse 

Wat u ook aanbiedt, u bent nooit alleen. Daarom verrichten wij een concurrentieanalyse van eerstelijns en tweedelijns concurrenten. Zo ontdekken wij de vrije en kansrijke posities voor uw naamgeving en begint onze creatieve verkenning. We onderscheiden de positie van uw merk ten opzichte van concurrenten en bepalen wat in de naam dient terug te komen.

  • Intern door creatieteam Veams. 
  • Eventuele tussentijdse sparring met u op inhoud.  
  • Concurrentieanalyse omliggende merken.
  • Verkennen van kansrijke gebieden.  

“Alle ‘grote’ namen ondersteunen de positionering van het bedrijf of product waarvoor ze spreken, en vinden een unieke manier om het gesprek dat een bedrijfstak met haar klanten heeft nieuw leven in te blazen.”

3. Discussie

De uitkomst van de intake en analyse is een blauwdruk voor de naamstrategie, commerciële functie en juridische eisen. Een beknopt document met de spelregels om de namen aan te toetsen. Het is de input voor onze naamcreatieven, en een document om eigen naamvoorstellen te kunnen beoordelen. In een discussie zorgen we dat we op één lijn zitten en elke vraag beantwoord is.

  • Doornemen bevinden en kansen voor de naam.  
  • Gezonde discussie om het kader te verfijnen.   
  • Met de eindbeslisser(s) en eventuele stakeholders.

“Met meer dan 1 miljoen merknamen in de Benelux om mee rekening te houden is een naam creëren ook een kwestie van een beschikbare naam vinden. En toch zo kort, uitspreekbaar, en krachtig mogelijk én met domein. Dit is waar ervaring telt.”

4. Naamcreatie 

Met een duidelijk filter op zijn plaats maken wij gerichte meters. Professioneel georganiseerde naamcreatie met techniek én ervaren naamcreatieven van nu. Om tot de beste namen te komen verkennen wij honderden mogelijke varianten en gaan deze door een eerste juridische controle en toetsing aan commerciele eisen.

We bekijken de mogelijkheden van taal, lading, associatie, symboliek en emotie om uw merknaam gezicht te geven en stellen hierbij een shortlist van namen op.

  • Team up en briefing aan naamcreatieven.
  • Bestuderen, verkennen, creëren en meer creëren. 
  • Sprints en variatie voor maximale creativiteit.
  • Toetsen en organiseren van longlist naamvoorstellen. 
  • Eindselectie naar beste naamvoorstellen. 

“Zeker in het internettijdperk van nu, zal de naam op zichzelf ook zonder vormgeving moeten werken. De naam verschijnt veelal eerst in online zoekresultaten, links, persberichten, blogs, op social media of alleen in verbale communicatie.” 

5. Presentatie 

Wij presenteren de namen zo eerlijk en neutraal mogelijk in alleen tekstuele context. U krijgt de namen die commercieel het beste voor uw bedrijf, producten of diensten kunnen werken. Al onze voorstellen worden juridisch en taaltechnisch gescreend.

  • Presentatie beste naamkandidaten. 
  • Creatieve verantwoording. 
  • Minimale context om waarde van naam te zien.

“Een naam is belangrijk, maar blijft een bedrijfsmiddel om een bedrijfsdoel te bereiken: klanten intrigeren en binden aan uw merk. Een sterke naam werkt voor uw strategie.”

6. Keuze 

De keuze van uw naam is strategisch ontzettend belangrijk en zou geen emotioneel, maar een rationeel proces moeten zijn. Wij helpen u om tot de beste commerciële en juridische naamkeuze te komen. De namen worden niet alleen door ons vooronderzocht, wij werken ook samen met een juridisch merkenbureau om een dubbelcheck te verrichten en een second opinion te geven. Toch zal de merkeigenaar uiteindelijk altijd zelf de knoop moeten doorhakken.

  • Begeleiding in keuzeproces.
  • Dubbelcheck door objectieve buitenstaander.
  • Back to the drawing board als de naam niet voldoet.

“De keuze voor een nieuwe naam vraagt lef, maar het lanceren van een sterke merknaam geeft u al een enorme voorsprong.”

7. Afronden

De afronding is afhankelijk van de opdracht. Het gaat hier om het regelen van alle praktische zaken, zoals het deponeren van de merknaam en de overdracht van de domeinnaam. Kortom, de naam is klaar om een sterk merk op te bouwen.

  • Regelen van praktische zaken. 
  • Eventuele creatieve overdracht aan bureau. 

Wij zijn flexibel // Ons proces blijft flexibel om aan specifieke wensen te voldoen. Het belangrijkste is dat dé naam er komt, zodat u op tijd uw merk kan lanceren. Bekijk Diensten.  

Offerte // Deel uw naamuitdaging en wij stellen vrijblijvend een aanpak, planning en offerte op. Neem direct contact op of maak hier een vrijblijvende belafspraak: 

“Een sterke naam kan een slecht product of bedrijf niet redden, echter zonder een sterke naam is het vrijwel onmogelijk zakelijk succesvol te zijn. Het is de investering daarom altijd waard de naam in één keer goed te krijgen.”