#43 Houthandel Gadero is verkocht, wat een reis (long read)!
Met mijn broer ben ik in 2011 Buitenwarenhuis BV (wat later Gadero werd) gestart. We begonnen met 2 webshops voor hout online kopen, vlonderhout.com en schuttinghout.com genaamd. Daar werden we in die tijd soms best een beetje om uitgelachen. Hout voor de tuin verkopen online, dat ging toch niet werken? Dat willen mensen toch zien? Krijg je dan geen krom hout thuis gestuurd?
Op het idee gekomen door…
Ik had bij online advertentienetwerk Cleafs, mijn vorige bedrijf, gezien dat de branche huis en tuin hard groeide en vaak met interessante orderwaardes. Zo was ik op het idee gekomen om tuinhout via het web te verkopen. Mijn broer had ooit een hoveniersbedrijf gehad en had wat contacten. We begonnen in 2011 samen met Buitenwarenhuis. We begonnen met dropshipping bij één houtleverancier uit Noord Brabant. Na 2 weken hadden we de eerste orders al. Eenmaal per 2 weken lieten we met een externe vervoerder de orders afhalen bij onze houtgroothandel en vervolgens bij de consument bezorgen. Mijn broer zorgde voor het transport en hielp met het beantwoorden van de emails en belletjes. Ik verzorgde het toevoegen van de producten en de online marketing.
Mot
We kregen echter na 1,5 jaar onenigheid over de strategie. Mijn broer wou zo snel mogelijk veel geld verdienen en minder op service zitten. Ik wilde een mooi bedrijf bouwen en het geld verdienen zal later wel komen. Mijn broer kon mensen met klachten behoorlijk afpoeieren aan de telefoon, ik vreesde voor de reviews en wou graag goede oplossingen bieden, ook als de klant eigenlijk niet helemaal gelijk had. Service=marketing zei ik vaak. We hadden hier regelmatig mot over. We waren het beide eens dat het zo niet verder kon. We besloten dat het beter was dat één er mee doorging. Maar hoe ga je dat regelen? Na lang aarzelen zei mijn broer tijdens een etentje in de stad voor een bepaald bedrag mijn aandelen over te willen nemen. Dat vond ik een schijntje. Dus zei ik heel stoer, ik geef jou het dubbele en zo nam ik zijn aandelen over van hem. Daarna hebben we nog een tijdje moeizaam contact gehad. Dat is inmiddels gelukkig allemaal weer achter de rug.
Dat mijn broer was uitgestapt was een moeilijk moment voor beiden. Voor mij was het ook een extra motivatie om van Gadero een flink succes van te maken. En dat lukte goed, wel met heel veel inspanning, maar ook met veel plezier. Ik ging ook meer dan ooit focussen op 1 project. Ik staakte mijn activiteiten bij Travelmap en enkele andere webshops waar ik belangen in had.
Trouwens, zonder mijn broer had Gadero misschien wel nooit bestaan. Ik weet nog goed ons eerste gesprek bij de enige leverancier die we op het oog hadden. Zij waren gewend alleen volle bundels te leveren. Wij vroegen hun om stuksorders te pikken. Terugreis in de auto zei ik tegen mijn broer, dat gaan ze never nooit doen. Hij hield vol, jazeker wel, zei hij overtuigend. Twee gesprekken later had hij het voor elkaar! Zo zie je maar weer, alles is flinterdun.
Zelf elk product snappen
Zelf was ik weliswaar opgegroeid op een kwekerij, van tuinhout wist ik niet al te veel. Mijn kracht was dat ik elk product die ik toevoegde ook zelf helemaal wou begrijpen. Wat kan men met dit product, welke bijbehorende producten horen erbij, hoe moet men het installeren? Ik las veel brochures, ik stuurde leveranciers duizenden vragen. Hoe monteer je dit? Waar wordt dit voor gebruikt? Ik voegde dagen lang producten toe met uitgebreide informatie van minimaal een half A-4tje per product. Alle bijbehorende artikelen selecteerde ik met de hand.
“Je moet gewoon wachten tot het algoritme automatisch de bijbehorende artikelen erbij toont aan de hand van klikgedrag” zeiden de zogenaamde webexperts. Daar geloofde ik niet in en ik had door ook nog veel te weinig data voor.
Contentstrategie
Ik heb van de huidige 20.000 producten op de Gadero website zeker 7000 producten hoogstpersoonlijk toegevoegd. Rammen met content daar was ik goed ik. De content was nuttig voor gebruikers, maar zeker ook Google proof. Zo kwam ik overal bovenaan in Google te staan. Concurrentie was er op zoekwoorden als tuinhout tien jaar geleden ook nauwelijks. Op sommige zoekwoorden hadden we wel eens plek 1,2 en 3, dat zie je nu zelden meer.
Als we een nieuwe leverancier hadden waar ik in geloofde dan gooide ik zo snel mogelijk alle producten online. Verder zorgde ik voor de samenhang tussen de producten en schreef klustips voor de montage. Ik kon op een goede dag tussen de 100 en 200 producten toevoegen. Ik stopte pas als ik volledig was uitgeput. Ik vond het cool om nieuwe leveranciers te verbazen hoeveel orders wij hadden in zeer korte tijd. Het leukste was als een nieuwe leverancier twijfelde over de meerwaarde en wij het dan in korte tijd lieten zien met veel orders zonder dat we aan het stunten waren met prijzen. Anderen positief verbazen, dat gaf een kick.
Meer leveranciers, meer complexiteit
Nadat mijn broer in 2013 was uitgestapt voegden we meerdere leveranciers toe, dat zorgde voor complexiteit. Men kan namelijk zowel items van de ene en andere leverancier in 1 order bestellen. Het kantoortje bovenin de schuur op een landweggetje in Oost Groningen bij mijn broers huis vond ik maar nix. In Groningen-Stad huurde ik binnen een maand na de overname een box op het Groothandelscentrum van zo’n 400m2. Hier konden klanten vanaf nu ook afhalen en begonnen we met eigen voorraad. Heel spectaculair en stoer vonden wij het toen dat we van 6 soorten planken een vol pak op voorraad hadden. Naast deze 6 soorten planken hadden we nog enkele tuinmeubels zoals picknicktafels en de loods zat al nokvol. We hadden een enorm oude stinkende heftruck op gas. Met het oude bommelding vol gas door de loods en je werd nog net niet vergast (tranende ogen kan ik mij nog goed herinneren).
Compagnon
Ook Wim Dijkstra, mijn jeugdvriend en eerdere compagnon bij Cleafs en Travelmap switchte van Cleafs naar Gadero als eerste medewerker. Ik kon hem geen topsalaris bieden, maar hij ging akkoord en ging er vol voor om onze startup van de grond te krijgen. We waren een goed duo. We zaten namelijk niet in elkaars vaarwater. Wim zorgde voor de klantenservice, van telefoon tot het rijden van de servicebus en het regelen van het transport en de finance afdeling. Zo kon ik mij volledig storten op het uitbreiden van de webshop met webmarketing en nieuwe producten, bestaande producten verbeteren met nieuwe foto’s en betere info. Heel bijzonder vond ik het als we een product op de website hadden toegevoegd en er 2 uur later een order binnenkwam. Of dat er een order groter dan 20k binnenkwam. Dat bleef altijd weer bijzonder. We groeiden in deze periode hard naar een 7 cijferige omzet. Wim was niet bang om zijn kritische mening te geven, dat was ook goed, want ik was niet te stoppen.
Zelf slepen, snel leren
We lieten alle orders in het land bezorgen met een vrachtwagen. Op vrijdag bezorgde ik met mijn eigen auto met aanhanger zelfde alle orders in het Noorden, want dat was goedkoper. Op een dag haalde Wim via de telefoon een enorme order met vele statafels binnen voor een horecabedrijf uit Appingedam. Ik moest een grote aanhanger lenen van mijn vader om alles vrijdagavond te bezorgen. We gingen met meerdere sterke kerels trots de order bezorgen. De loeizware statafels waren echter niet geschikt voor horecagebruik. Bij het uitladen vielen er al afwerklatjes van de tafel. De volgende dag konden we alles weer inladen en ophalen bij de teleurgestelde klant. Maar we leerden snel, we pasten de website meteen aan dat het product niet geschikt was voor intensief gebruik en voegden een setje schroeven toe om de afwerklatjes steviger vast te kunnen maken.
Onmogelijk voorstel
In 2014 hadden we het al behoorlijk druk. Vlak voor het hoogseizoen kwamen we in contact met Tuindeco. Zij wouden wel met ons werken. We zagen het helemaal niet zitten om zo dicht op het drukke seizoen nog een leverancier aan te sluiten. We deden een in ons ogen onmogelijk voorstel. Shit, ze gingen nog akkoord ook. We gingen vervolgens met een paar man binnen 2 weken alle artikelen toevoegen. Binnen een maand hadden we een volle vrachtwagen per week aan orders. Dat vonden ze een beetje verdacht bij het bedrijf uit Coevorden. We mochten op bezoek komen bij de directie en uitleggen of we de facturen wel konden betalen. Daarna steeg het aantal orders alleen maar. We hadden online bij far het grootste assortiment.
3e verhuizing naar een dubbele box
Als snel werd het pand te klein en eind 2015 schoven we op het groothandelscentrum in Groningen een paar hallen verder op naar een dubbele box van 800 m2. We gingen ook tuinhuisjes en sierbestrating (credits voor Gerjan die hier jaren later pas echt een serieuze afdeling van maakte) toevoegen aan de webshop. We begonnen daar ook stellingen te bouwen voor veel meer eigen voorraad. In het vorige pand lagen de paar pakken hout die we op voorraad hadden nog gewoon op de grond. Stellingen bouwen, dat vonden we heel spectaculier toen.
Eerste orderpicker
We namen mensen aan bij de klantenservice en we namen onze eerste orderpicker aan. Wij turnden hem van taxichauffeur om tot orderpicker (hij werkt nog steeds bij Gadero!). De eerste orders werden op een pallet gelegd en met tape vastgebonden. Uiteraard kregen we al snel de eerste klachten van transportbeschadigingen. We leerden weer snel en gingen van simpel tape over op vakkundig inbinden van de orders. We groeiden ook in dit pand hier weer als kool. We hadden boven een mooi kantoor en beneden een gezellige ruimte om te tafeltennisen e.d. We wouden op een gegeven met een glijbaan kopen om van boven naar beneden te glijden om tijd te winnen. Op het laatste moment blies ik het idee af. Ik vond het toch net iets te link. Ik had gewoon moeten doen natuurlijk.
Hele straat in beslag
De hoeveelheid vrachtwagens die kwamen laden en lossen liepen de spuigaten uit. Dit was een verzamelgebouw locatie met heel veel bedrijven met allemaal boxen. Op een vrijdag hadden we 5 vrachtwagens door de hele straat staan die wouden lossen bij ons. Buren begonnen te klagen. We hadden ook geen ruimte meer in de warehouse. Soms wist ik niet meer waar ik de goederen neer moest zetten. Als een vrachtwagen dan nog laat op de dag kwam lossen en ik was als enige nog op kantoor, zette ik de spullen gewoon aan de straat uit ruimtegebrek en soms ook uit totale vermoeidheid. Heftruck rijden was sowieso niet mijn specialiteit. Vaak was ik veel te gehaast, te druk in mijn hoofd en maakte ik dingen kapot. Door de groei kwam ik vaak laat thuis. Ik was dan zo druk dat ik mij niet eens tijd gunde even een berichtje te sturen aan mijn vrouw. Ik kwam dan om half 9 thuis en kon het eten in de magnetron warm maken. Na het eten dook ik meteen weer achter de computer om nogmaals nieuwe producten toe te voegen of meehelpen orders te verwerken. Achter elke ‘succesvolle’ ondernemer staat een sterke vrouw zeggen ze toch?
Alles heeft zijn prijs
Om de groei allemaal waar te maken moest er simpelweg veel gebeuren. Ook werd ik langzaam verslaafd aan het succes. Vrijwel elke inspanning werd namelijk beloond met weer hogere omzetten. Wel deden we heel veel offers. Wim kende ik mijn hele leven al en daarom hoefde ik mij nooit druk te maken om de financiële zaken. Ook regelde hij de eerste jaren alles omtrent logistieke planning. Hij maakte onwijs veel uren. Hij is wel eens in slaap gevallen achter zijn bureau )-:
Laagseizoen
Na enkele jaren moest ik in de wintermaanden vanuit privé geld lenen aan de BV om alle voorraden te financieren. Ik ging vaak all-in met al mijn privegeld. Dat ging soms maar net goed, zeker als het voorjaarszonnetje maar niet doorbraak. Op een bepaald moment heb ik op het punt gestaan het spaargeld van de kinderen ook in te zetten. Gelukkig begon de zon toen toch te stralen en vlogen de orders de deur uit.
Steeds voorlopen
We liepen voorop in de markt. We kwamen als eerste met slimme rekentools, Andre was de meester in slimmer algoritmes hier voor maken. Ook lanceerden we als eerste een Youtube kanaal met klusvideo’s. In begin liep dit stroef en werd er intern veel om gegniffeld. Ik presenteerde de filmpjes namelijk zelf en zei best wel eens ehh of iets wat niet helemaal klopte (zo gebruikte is volgens een kijker een te korte waterpas). Na 1.5 jaar begon het echt te lopen met de filmpjes. Het begon in de miljoenen views per jaar te lopen. Ik werd zelfs wel eens herkend op straat. Heel bijzonder. Ik zie vaak ook mensen kijken naar mij en denken, wie is dat ook al weer. Haha dan weet ik genoeg, die hebben een filmpje van mij gezien. Ik heb er meer dan 150 zelf gemaakt.
Bij Gadero begonnen we als eerste in de markt met live voorraden te werken. Men kon en kan precies zien hoeveel stuks wij op voorraad hadden liggen en maximaal deze aantallen afnemen. Dit gaf de klant veel duidelijkheid en vertrouwen. Elke keer weer voorop lopen, dat gaf mij energie.
Nog maar eens verhuizen, nu 31x zo groot
Ik kwam via de verhuurder van de dubbele box op het groothandelscentrum uit bij een pand aan de Euvelgunnerweg, nog geen 600 meter verderop. Dit was geen box van 800m2, maar een gigantisch terrein van 2.5 hectare waar een staalbedrijf had gezeten. Het megapand bood een enorme buitenruimte met bovenloopkranen, een kantoor van 200m2 en een hal van 7000m2 met grind op de vloer, zonder verharding dus. De gigantische buitenruimtes waren grotendeels onverhard.
Echt ondernemen
Kortom het was een oude bende en 31 maal zo groot als de box. Het ene moment zei ik tegen mijzelf, dit kan toch niet, dit is veel te groot, dit is absurd. En het andere moment dacht ik, fuck it, wat ben je nou voor een nepondernemer als ik niet zo’n stap durf te wagen. Op gevoel zei ik ja tegen de huur van de helft van het pand. We gingen fors uitbreiden in het assortiment, veelal met eigen inkoop. Na een jaar huurden we ook al het overige gedeelte erbij. Het was achteraf een superzet. Hier konden we groeien met nieuwe producten naar een omzet van tientallen miljoenen en de marge verbeteren door grootschalige inkoop.
Met Gijsbert als warehousemanager maakten we stappen op het gebied van verpakken van de vaak complexe houtorders met een mix van allerlei balken, palen en planken. Voor onze transporteurs was het belangrijk dat alle pakketten, van soms wel 6 meter lang een stapelbaar geheel vormden. Dat was wel even andere koek dan een simpele webshop die pakketjes meegaven aan Postnl! Qua logistieke IT zorgde Wim voor de innovaties. Want onze pakketten moesten met speciale vrachtwagens met meeneemheftruck bij de consument bezorgd worden. Voor deze bijzondere vervoerders heeft Wim een geheel track en trace systeem ontwikkeld met QR codes en technische slimmigheden. In begin waren we afhankelijk van 1 logistieke partner voor onze grote pakketten. Langzaam werden we slimmer om met meerdere vervoerders te werken. Ons slimme model van een vaste bezorgdag per regio wordt nu bijna door de hele markt overgenomen. We geven elke vervoerpartij zoveel mogelijk ‘thuiswedstrijden’, zodat ze zoveel mogelijk orders rond hun vestigingsplaats hebben.
Kerstbomengekte
Begin december hadden we altijd een bijzonder winterproduct, kerstbomen. Ook hierin liep Wim voorop met slimme routesystemen. Eens had Wim het plan om ‘s nachts te bezorgen omdat het dan rustig op straat is. Je kerstboom wordt dan als een soort kerstkado door onze kerstman bij je huis geplaatst zei hij. Het leek mij vragen om problemen. We hebben het nooit getest. Haha. Maar we waren altijd in voor gekke dingen, out of the box denken. De bezorging van kerstbomen is elk jaar weer een gekte waarin in 10 werkdagen duizenden bomen bij de klanten bezorgd worden. Het geeft dat extra stukje dynamiek.
We importeerden in Duitsland een extra lange bus dachten wij. Hier konden wij mooi de kerstbomen en locale orders mee vervoeren. Na aankoop kwamen we er pas achter dat we een vrachtwagentje hadden gekocht. Oeps, gelukkig konden we bij de RDW in Nederland we het ding terugkeuren naar een gewone bus. We waren soms iets te impulsief. Maar dat gaf ons ook veel learnings en zorgde voor snelle stappen.
Nooit saai
Bij Gadero is het nooit saai zeggen veel personeelsleden. Ik zorgde altijd voor nieuwe, soms gekke ideeën. Wim volgt mij vaak met de uitvoering en andere mensen gaan mee met het avontuur. Ik gaf teamleiders veel vrijheid en verantwoordelijkheid. Ze mochten zelf hun personeel aannemen. Gijsbert kon zelf heftrucks kopen, ik had er de ballen verstand van bovendien. Doordat talent de ruimte kreeg bleven ze graag bij Gadero. Ze kregen immers de ruimte om zich te ontwikkelen. En vergaderen, dat vond ik maar niks. Ja terloops even bij het kopieerapparaat en de keuzes waren al weer gemaakt. Gaan met die banaan.
Topteam
Door de support van Gijsbert en Wim kon ik mij focussen op de marketingtaken, nieuwe producten ontwikkelen. Maar dan doe ik een aantal andere mensen die al jarenlang met een groot Gadero hart bij ons werken te kort. Het team orderverwerking Jelmar en Jorn, die op zondagen bereid waren honderden orders te verwerken. Arjen die jarenlang de enome groeistuipen van de klantenservice regelde en Tom die de vaak enorm druk bezochte showroomvestiging in Breukelen runde te kort. Teun die zorgde dat de financiën alles kon bijbenen. Gert die alle binnenkomende goederen fixte. Annica die bij HR tientallen mensen aannam in korte tijd. Daniel en Yvette die de klachten afhandelden.
Serendipity
Wim regelde in de begin jaren heel veel. Van klantenservice tot de logistiek en de financiën. Ik kwam met productideetjes, schreef klustips (die werden meer bekeken dan alle producten bij elkaar) en verbeterde productteksten. Ik zoog elke catalogus leeg met informatie en stelde leveranciers duizenden vragen. Dingen snel opzetten, dingen proberen en snel verbeteren als iets fout ging. Ik was ook niet vies van een beetje serendipity (mijn blog #28 gaat hier over). Ik voelde dat als ik met idee A zou beginnen, idee B, C en D die ik nu nog niet kon verzinnen wel op mijn pad zou komen.
Voorkant
Ik heb jarenlang zelden op de rekening van Gadero BV gekeken. Op een gegeven moment wist ik de pincode van de pas die ik wel had niet eens meer. Ik wist aan de voorkant wat er gebeurde. Ik speelde regelmatig met de verkoopprijzen, zeker in het drukke hoogseizoen deed ik deze omhoog om iets van rust bij het personeel te creëren dat we de piek aankonden. De bezorgkosten verhoogde ik soms wel 6x tijdens een hoogseizoen om de enorme vraag te temperen. Aan de voordeur wist ik dus dat de marges goed waren. Met het vertrouwen in mijn team wist ik dat we efficiënt bezig waren in de orderafhandeling. In het begin had ik een keer niet de prijzen verhoogd in het hoogseizoen, ik had toen 3 grote problemen. 1. Ontevreden personeel die de orderstroom niet aan kon. 2. Ontevreden klanten die boos werden over hun uitgestelde order en 3 de winst die verdampte (de reserves hadden we in de wintermaanden hard nodig). Dat zou mij niet weer gebeuren. Omzet maken is niet moeilijk, winst maken wel.
Ontploffing van afhalers
Naast bezorgorders groeiden ook de vaak kleinere afhaalorders. Het aantal afhalers werd eveneens steeds moeilijker om te managen. We hebben eens onze weg nabij de loods afgezet en alle afhaalorders verspreid langs de kant van de weg. Toen kwam de buurman aanrijden van het naastgelegen pand. Die hielden wij tegen omdat hij geen afhaalnummer had. Hahaha.
Internationaal
In 2017 vond ik ook dat we internationaal moesten. Meer doen met hetzelfde riep ik vaak. De omloopsnelheid van ons bestaande assortiment verhogen. We voegden een simpele Duitse webshop toe om eerst meer te leren over de markt. Dat was een verstandige zet. We betaalden in het begin zeker leergeld. Duitsers zijn veel kritischer op de kwaliteit. Een spintrandje aan een Douglas paal wordt niet geaccepteerd. Kleine pinholes (gaatjes) in hardhouten vlonderplanken zijn uit den boze. We leerden met lage volumes snel en konden zo de Duitse markt na een paar jaar laten groeien tot enkele miljoenen omzet.
Echte mens
We waren van oorsprong een echt e-commercebedrijf die hout verkocht. We bezorgen vanaf dag 1 overal in Nederland en Vlaanderen. Onze concurrenten waren vaak lokale houthandels met een webwinkel erbij. Een wereld van verschil. We dachten heel anders. Dat zeiden leveranciers ook vaak, jullie webjongens stellen hele andere vragen.
In Groningen hadden we best veel mensen uit de buurt die spontaan langskwamen. Ze wouden kijken in de warehouse om iets te kopen. Dat was niet ons concept. Als er een klant ons pand binnenliep riep ik vaak naar klantenservice: help, er is een echte mens!
Onze eerste showroom
Pas in 2018 begonnen we met onze eerste echte Showroom Breukelen. Ik heb 1 dag in mijn leven een chauffeur ingehuurd en dat was de dag dat ik mij langs 3 potentiële showroomlocaties liet rijden. Breukelen sprong er direct uit. Een indrukwekkende oude steenfabriek, veel ruimte en op een A-locatie tussen Amsterdam en Utrecht. Het terrein was één grote zooi. Ook mochten we de stelconplaten niet verwijderen. Ik besloot megavlonders te bouwen en hier op blokhutten en overkappingen te bouwen. Ik heb in het begin samen met collega's heel veel nachtjes doorgebracht in de Bed and breakfast schuin tegenover de vestiging.
Breukelen
Ik vond het belangrijk dat we een vestigingsmanager hadden die het DNA van het bedrijf begreep. In Groningen zat Tom al enkele jaren op de klantenservice, altijd vol energie en wilde alles wel doen. Ik vroeg hem of hij de showroom in Breukelen wilde runnen. Ik beloofde hem een goede auto. Heel impulsief kocht ik op een zaterdag een Tesla model S voor hem, het was namelijk de laatste dag dat je een Tesla kon kopen met gratis opladen voor de rest van je leven.
La france
In 2020 volgden ook levering in Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. Vooral Frankrijk was gaaf om te zien. We namen een kleine webshopspeler in Frankrijk over, turnden de webshop om tot gadero.fr en draaien binnen 12 maanden een aanzienlijke omzet. Vanaf dag één deden we al bezorging in België, het Vlaamse gedeelte. België was daardoor vanaf dag 1 een belangrijk afzetgebied voor Gadero. Het was interessant om te zien dan Belgen hele andere spullen kochten dan Nederlanders. Soms had dit ook met het koloniale verleden te maken. Nederlands kochten graag Bankirai hardhout uit Indonesië, Belgen kochten graag Padouk hardhout vanwege hun koloniale verleden in Kongo.
Duitsers zijn anders
Duitsers noemden wij altijd de Amerikanen van Europa. Zij houden van schuttingen met een ronde boog en trellisrasters aan de bovenkant. Ook kunststof planken met houtnerfstructuur die Nederlanders foeilelijk vonden, kochten Duitsers massaal. Met de Franse webshop had ik zonder veel overleg met de finance afdeling de website aangeslingerd. In mijn ogen was ik goed bezig, maar de cijfertjes aan de achterkant waren nog niet helemaal geregeld. Finance interesseerden mij nooit. Deels omdat ik Wim hier altijd volledig in kon vertrouwen. En deels omdat ik zij het is toch al gebeurd, ik kan er nix meer aan veranderen. Het is noodzakelijk kwaad vond ik. Ik stuurde het bedrijf aan de ‘voorkant’, ik wist precies wat er gebeurde, ik screende elke dag de orders.
FD Oeps
In 2017 deden we voor het eerst mee met de FD Gazellen, een ondernemerswedstrijd van de snelst groeiende bedrijven. Ik had ons opgegeven en was met onze bedrijfsbus op weg naar Meppel of Hoogeveen voor de uitreiking. Al rijdende dacht ik, waarom ga ik hier eigenlijk heen, we winnen toch niet. Ik gooide het stuur om en ging bij Sebastian Bakker van Cookinglife gezellig een bak koffie halen. Een paar uur later werd ik gebeld. Waar ik was? We hadden de eerste prijs. Shit. De volgende dag stond in allerlei kranten dat toen nog Buitenwarenhuis een FD Gazellen had gewonnen maar niet was komen op dagen. Het kwam natuurlijk heel arrogant over, zelfs mijn moeder sprak mij er op aan. Maar het was juist mijn bescheiden kant dat ik niet was komen opdagen (we zouden toch geen kans maken). We hebben dat jaar onze prijs nooit toegestuurd gekregen (terecht!).
Alles voor een linkje
De jaren erna deden we elke keer weer mee. We werden altijd vlak te voren nog even gebeld dat langskomen wel zinvol was. Dan wist ik genoeg, we zouden dan weer plek 1, 2 of 3 behalen. We hebben via de FD Gazellen veel naamsbekendheid gegeneerd. Andere media wouden dan ook weer een interview. Alles voor de branding zei ik dan, terwijl veel anderen dachten dat ik een groot persoonlijk ego gehad. Natuurlijk vond ik de aandacht ook wel een beetje leuk, maar vaak dacht ik maar aan 1 ding. Als een vakblad of krant weer iets online over ons geschreven had, belde ik er altijd even achteraan of ze Gadero ook clickable konden maken naar onze site gadero.nl. Want ik wist door zulke links klim je in Google. Ze deden het vaak kostenloos. Content is king, backlinks is kong had ik eens gelezen op een forum. Met goede content en relevante links van andere sites naar onze site waren we vrijwel gegarandeerd van de eerste plek in Google. Dit zogenaamde SEO wist ik veel van en daar besteedde ik ook veel tijd aan.
Verkoop Egeria
In december 2019 verkocht ik voor 80% van mijn bedrijf aan investeringsmaatschappij Egeria. Ze wouden vooral doorgaan met wat wij al deden en dat sprak mij erg aan. Het was tijd om rustiger aan te doen en de fase van het bedrijf paste steeds minder goed bij mijn ondernemers kernwaarden: vernieuwing, lef, avontuur. Die switch maken kostte mij veel moeite. Ik ging daarom gewoon keihard door werken, niemand mocht ook merken dat er iets was veranderd vond ik. Ik rausde nog een hele serie aluminium overkappingen en speeltoestellen op de website.
Q en S
We gingen in januari 2020 meteen Q en S uit Duitsland overnemen. Een hele mooie locale showroom in het Duitse Meppen. Dat slokte ook energie op. Overnames doen waren wij niet gewend. Bovendien was het bedrijf een totale andere cultuur. Alles ging daar offline en veel werd met dikke kortingen verkocht. Wij verkochten uitsluitend items via de webshop en korting daar deden wij niet aan. Veel personeel in Meppen vertrok, ze konden de 180 graden switch naar onze cultuur niet maken.
Op
Alles heeft zijn prijs. In 2020 was mijn energie er niet meer door de jarenlange roofbouw. Ik kwam in een soort zwart gat terecht. Ik was op. Daar krabbelde ik gelukkig richting het einde van het jaar weer uit.
Zoektocht nieuwe directeur
Na de overname door Egeria Groep in 2019 werd het cijfergedeelte meer en meer belangrijk. Logisch, want het was hun enige controlemiddel. Ik was duidelijk niet geschikt voor deze omvang van het bedrijf. Heel prettig was dat ze mij heel vrij lieten in het ondernemen en uitbouwen van Gadero. De echte drive bij mij was echter weg. In 2020 verzocht ik dan ook zelf een geschikte directeur te vinden voor de volgende fase. Dat hebben we samen gedaan. Een leerzame fase, sowieso de hele denkwijzes van de investeerder waren zeer leerzaam. Heel leuk om mee te maken!
Nu adviseur en ambassadeur
Januari 2022 na mijn vakantie Curacao was de nieuwe directeur Hugo Kok genoeg ingewerkt. Hij vroeg mij om te gaan zodat hij mijn denkwijzes en DNA minder ronddwaalden door het bedrijf. Voor mij was het een mooi moment de deur dicht te doen en ook mijn laatste aandelen als good leaver over te dragen. Ik hield nog een heel klein symbolisch belang van 1%. Ze kunnen er bij mij altijd een kwartje ingooien en dan krijgen ze duizend ideeën. Ik ben dus als adviseur nog verbonden. Heel mooi om deze intense reis zo positief af te sluiten.
Het Gadero avontuur is compleet. Ik heb zowat alles gedaan wat kan je doen in deze branche. Ik heb alles gezien (afhalers op de fiets met een 5 meter balk) Ik heb alles meegemaakt (een trailer vol orders werd eens gestolen, maar ook weer teruggevonden). Ik ken vrijwel alle mensen in de branche. Het is tijd voor iets nieuws, iets anders. Ik wil alle personeelsleden enorm bedanken die hebben bijgedragen aan het succes. En de klanten die het vertrouwen in ons hadden om bij ons te bestellen. Onze slogan ‘buiten genieten binnen handbereik’ maken was altijd mijn drijfveer.
Wilt je meer lezen over ondernemen algemeen? Volg dan mijn blog en socials op veams.nl.
Wovar BV
In het pand van Gadero is in 2018 ook het bedrijf Wovar ontstaan. Het merk voor schroeven, bouten en andere bevestigingsmaterialen. Begonnen als fullfillment bedrijf voor alle ijzerwaren van Gadero (dat vonden wij toen maar gedoe die kleine accessoires) en met een kleine eigen webshop. Daarna uitgegroeid tot een internationaal merk.