#61 Boek: The cold start problem

Het boek “The cold start problem” leest makkelijk weg. Het geeft voorbeelden en uitleg hoe social media netwerken en marketplace modellen groot zijn geworden. Hoe zij het kip en ei probleem hebben opgelost. Hoe ze een netwerk laten groeien en ook hoe het niet moet (zoals Google Plus). Het boek bevat voorbeelden van Uber, Airbnb, Tinder, Dropbox, Instagram en vele anderen welke stappen zij hebben gezet in de juiste richting van het hockeystickeffect.

Een paar van mijn aantekeningen (om niet al alles te verklappen):

  • ontdek de moeilijke kant (kopers of verkopers, chauffeurs of taxiklanten enz.)? wat maakt het concept uniek/aantrekkelijk voor deze kant?

  • start laag (meestal, zoals Airbnb met airbed service) of juist hoog (zoals Uber met limousine services) in de markt. doe eerst 1 element heel goed.

  • zorg voor first party content (zoals Mario Bros voor de nintendo)

  • big launch met persberichten en/of grote show werkt voor iets als de Iphone maar vaak voor startups juist niet

  • maak tools of voeg op een andere manier waarde toe die andere partijen niet bieden

  • zorg voor memes (verhalen die rondzingen over jouw nieuwe platforms)

  • maak handige tools rondom je product en creëer het: ‘come for the tool, stay for the network’ effect

  • als nieuwe gebruikers de eerste keer connecties maken met bekenden op het platform komen ze eerder terug. gebruikers aantrekken via uitnodiging van bekenden is doorgaans veel aantrekkelijker dan via pers, marketing campagnes enzovoorts. beperkt gebruikers toelaten (voeg je emailadres toe aan de wachtlijst) kan ook helpen het platform exclusief te houden en te groeien op kwaliteit in plaats van kwantiteit. gebruikers die via bekenden komen blijven langer hangen en hebben sowieso al 1 connectie (die vaak leidt tot meerdere connecties, people you may know)

  • onderscheid type gebruikers (high users / low users, gedrag van gebruikers kan per stad /land verschillen enz)

  • b2b marketplaces hebben sales teams nodig

  • je beste users kunnen nieuwe users opleiden, leer van je experts

  • flinstoning, los sommige problemen op met de menselijke hand en pas later met it-oplossingen als blijkt dat het probleem echt vaak voorkomt. zo kan je sneller groeien

  • steeds maar nieuwe features toevoegen is vaak niet de weg naar succes. focus op kwaliteit van gebruikers versus kwantiteit wel.

  • hoe voorkomen dat de groei weer instort (zoals hyves, facebook): snel inspelen op veranderingen.

Kortom, een interessant boek voor ondernemers met interesse in moderne marketing en het opbouwen van netwerkeffecten voor marketplaces, social media netwerken, software enzovoorts.

Wat is jouw favoriete ondernemersboek van 2023? Laat het mij weten via een bericht.

Vorige
Vorige

#62 Warren Buffet tips voor de beurs

Volgende
Volgende

#60 Mijn ervaringen met bedrijfsbrand gedeeld