#60 Mijn ervaringen met bedrijfsbrand gedeeld

Brand, één van de ergste dingen die kunnen gebeuren in je bedrijf. Ons overkwam het dit jaar bij schroeven en ijzerwarenwebwinkel Wovar. Dat was heftig kan ik je vertellen. Ik zal het belletje op zaterdagavond 11 juni circa 20uur nooit meer vergeten. Zo’n moment dat je altijd blijft herinneren waar je was op dat moment (pizza eten bij bekenden). Maar één ding heb ik vanaf moment één altijd vastgehouden: er zijn geen slachtoffers. Hoe erg ook, het zijn maar spullen. Dat gaf wel een soort houvast. Extra spijtig was dat de achterburen ook fors waren getroffen door onze brand. Dat wil je niet natuurlijk.

In deze blog deel ik mijn persoonlijke ervaringen en (preventieve) tips voor andere ondernemers. 

Preventief

  • Je vaste lasten verzekeren (dus alle vaste lasten zoals lonen, huur e.d. die cruciaal zijn om door te kunnen draaien). Het heet bedrijfsschadeverzekering officieel volgens mij. Dit kan je voor 12 maanden doen, of langer als je complexe business hebt waarbij opbouwen van bijvoorbeeld voorraden of een pand herbouwen langer duurt. 18 maanden is ook zeker geen slecht idee voor een groothandel en 24 maanden schijnt de norm bij een horecabedrijf te zijn heb ik mij laten vertellen. Hoe groter je bedrijf wordt hoe belangrijker het is dat je deze verzekering ook hebt (naast je opstalverzekering en inboedelverzekering). Wanneer je het wel nodig hebt hangt ook van je branche af en hoe snel je weer zou kunnen heropenen. Ik krijg de tip van een bedrijfsschadeverzekering enkele jaren geleden van een andere ondernemer, eerder had ik nog nooit van gehoord.

  • In de cloud werken met alle documenten. Wel zorgen voor een goed wachtwoord beleid en two step verification waar mogelijk natuurlijk. 

  • Zorg dat je technische installatie NEN1010 /3140 / Scoop gekeurd is. Dit is een harde eis voor je claim, andere zaken zijn soms zachte eisen. Onderschat dit niet. Andere harde eisen zijn brandblussers met keuring en contract en keuring elektrische apparaten (alles met een stekker) en opslag op voldoende afstand van de gevels van het pand.

  • Oververzekeren kan nooit kwaad. Zeker niet met snel stijgende prijzen voor bouwen en herkoop van voorraad. Maar nog beter is regelmatig je polis bekijken, zeker 2 a 4 keer per jaar afhankelijk van hoeveelheid schommelingen in je business en waarderingen.

  • Ik had in mijn Gadero tijd al het motto: Verminder het risico op brand maximaal. Hoe minder apparaten hoe beter en geen oude apparaten. Geen tosti-ijzers, filterkoffiezetapparaten en dergelijke in de kantine. Geen oude acculaders van heftrucks e.d. Tip van mijn contra expertise expert voor je privé woning: nooit goedkope stekkerdozen kopen, het liefst helemaal geen stekkerdozen gebruiken natuurlijk. Ook wasdrogers zijn grote brandveroorzakers, na elke droogbeurt goed “uitpluizen”.  We hebben overigens de oorzaak van de brand bij Wovar nooit kunnen vinden. Op een gegeven moment moet je ook stoppen met nadenken hierover. Het brengt niks.

  • Ontruimingsplan en vluchtroute kaarten e.d. elk jaar goed op orde hebben. Hier zijn speciale bedrijven voor gelukkig.

  • Als je meerdere vestigingen hebt de inventaris zaken juist verdelen over de vestigingen. Dit hadden wij helaas niet goed op order. Ook de inventaris verzekeren voor nieuwprijs, niet voor de aanschafprijs. Onze stalen stellingen waren een stuk duurder om weer te kopen helaas.

  • Per vestiging continu actuele voorraadwaardes doorgeven per email. Minimaal 1 keer per maand. Niet de aanschafwaarde verzekeren maar de actuele waarde. Bij Wovar met de wisselende staalprijzen in Coronatijd was dit bijna niet te doen en hier hebben we zeker geld verloren.

  • Heftruck en ander rijdend materiaal in het magazijn moet apart verzekerd worden. Dat was voor ons ook een leermoment.

  • Check goed contracten die je hebt getekend voor huurobjecten, wie moet deze verzekeren voor brand?

  • Bij je opstalverzekering ook de fundering, sloop- en opruimkosten meeverzekeren. Ook deze polis met de huidige, stijgende bouwkosten regelmatig herzien.

Direct na brand

  • Misschien wel de belangrijkste tip: niet zomaar met contra expertise mensen in zee gaan. Deze mensen (die jou belangen behartigen richting de verzekeraar) duiken opeens vanuit allerlei hoeken op je af (zelfs midden in de nacht). Ze zijn vaak brutaal en niet elk bedrijf heeft de kennis en ervaring dit vakkundig te doen. Neem eerst rustig de tijd welke contra expertise partij een goede naam heeft bij andere ondernemers, maar ook bij jouw verzekeraars en bij jezelf. Wij kwamen viavia uit bij Vloedgraven Expertise. Een zeer professionele partij met veel ervaring, kennis en kunde.

  • Blijf rustig en hoe moeilijk soms ook, blijf zakelijk. Focus op de dingen waar je wel invloed op hebt. Maak samen met een groepje of 5-7 mensen een actieplan. Vraag andere experts, ondernemers en mensen (ook via social media) om hulp en advies.

  • Focus vooral direct op snelle voortzetting van jouw bedrijf en laat het verzekerdeel zo veel mogelijk over aan anderen. Maak direct een plan en verdeel taken. Zorg voor extra bankpassen om spullen te kunnen kopen. Goed alle bonnen bewaren. Geef iedereen met een bankpas hiervoor een map.

  • Negeer alle social media, want meteen gaan er online bij een grote brand de gekste roddels rond. Allemaal negatieve energie die jou niets brengt. 

  • Informeer je klanten de eerste weken elke dag. Wat is de status? Ook als er bijna geen nieuws is, blijven informeren met iets kleins waar je mee bezig bent met betrekking tot de wederopbouw. Je laat hiermee zien dat je de controle hebt over de situatie. Het veelvuldig communiceren na de brand heeft ons achteraf veel complimenten opgeleverd. Je probeert er iets positiefs van te maken. Ons geluk was overigens dat wij op 3 locaties voorraad hadden. Alleen ons hoofdpand met grootste pickmagazijn was verwoest. We hadden nog 2 bulklocaties over. Op zaterdag was de brand en op zondag hadden we een oproep gedaan op Linkedin wie een tijdelijk pand te huur wist, op maandag 10.30 kreeg directeur Jesse - toevallig tijdens de toespraak richting al het personeel - een belletje dat we een pand hadden. Dit gaf een enorme boast aan ons en het personeel, mensen begonnen spontaan te juichen. We hoefden hierdoor zelfs geen mensen naar huis te sturen. We konden meteen aan de bak. We konden snel stellingen kopen in de buurt, maar dan moesten we ze zelf helemaal in elkaar schroeven, geen probleem natuurlijk. Binnen een paar dagen hadden we honderden meters magazijnstellingen staan. Wat een dynamiek. We waren binnen 11 dagen weer operationeel met meer dan 1000 artikelen. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat gingen we door. Dat was echt een hele bijzondere samenwerking met zo’n 60 mensen. Mensen die iets kwamen brengen zeiden ook: zo hier wordt bloedje fanatiek gewerkt. En nog maar een keer patat eten.

  • Personeel goed informeren (ook live in een toespraak, niet alles via de app), ook gerust stellen dat hun lonen doorbetaald worden omdat je goed verzekert bent en in grote lijnen uitleggen wat het plan is voor komende weken. Ook mensen de gelegenheid geven vragen te stellen.

  • Adwords en social media campagnes kunnen direct uitgezet worden. Je zit immers niet te wachten op orders.

  • Goed om te weten en ik wist het ook niet: In Nederland is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen brand. Ook al waait het over van de buren, je moet zelf je zaken goed geregeld hebben.

Iets daarna

Je hebt als ondernemer op lange termijn meer aan focus op jouw klanten en heropening dan blijven steggelen met je verzekeraar over waarderingen, prognoses en details. Schuif hierin de juiste mensen naar voren van bijvoorbeeld jouw afdeling finance of juridisch adviseur samen met jouw contra expertise specialisten, zij behartigen jouw belangen immers. Blijf hierin ook zakelijk, reëel, maar laat ook niet over je heen lopen.

Wat ik vooral heb gemerkt: verzamel praktische mensen om je heen, maar vraag bij de verzekering ook mensen die jouw business goed snappen en ondernemende, praktische mindset hebben. En ik geloof in Karma. Als jij een bedrijfslastenverzekering hebt en je gaat een beetje achteroverleunen en treuzelen, dan geef je het verkeerde signaal af. Als jij laat zien dat jij volle bak gaat voor een snelle heropening, scheelt dat de verzekeraar veel kosten (immers een deel van de omzet komt al weer binnen en daarmee dek je ook een deel van je vaste lasten) en dat is precies wat je zelf ook moet willen, want dan werken ze ook proactief mee aan jouw herstart. En het is vooral prettig voor jouw klanten, wat op lange termijn is het belangrijkste dat je die niet verliest. Daarbij loopt jou vaste-lasten-verzekering een keer af, dan moet je ook weer op eigen benen staan. Het proces met de verzekering gaat soms niet zo snel als je wilt, frustraties hierover brengen je niet verder.

Niet te lang in de brand blijven hangen. Ik vond het heel storend dat op de blog en socials nog langs foto’s te zien waren van de brand. Dat schrikt af. Gelukkig hou ik van schrijven en heb ik zelf maar een paar blogjes getikt zodat het wegzakte. Ook moet je het niet groter maken als het is, dat schrikt klanten eveneens onnodig af. Wij hadden immers nog 2 bulklocaties volledig in takt waarmee we verder konden. Dit bracht iets van vertrouwen en iets positiefs wat we in het begin te weinig benadrukten denk ik.

Vraag massaal om hulp, schaam je niet

Wees niet bang om zowel via internet als je eigen netwerk om hulp te vragen. Schaam je niet hiervoor. Veel mensen hebben het motto: als het mij was overkomen wil ik ook graag geholpen worden, dus help ik anderen ook. Wij kregen vanuit ondernemers in de buurt enorm veel steun, van een heftruck en kar lenen tot mensen die wouden helpen sjouwen en heel veel meer, echt ongelofelijk. Extra denk voor het supersnel en tijdelijk kunnen huren van de nieuwe locatie. Zonder goed nieuw pand waren we in een negatieve spiraal terecht gekomen, nu konden we meteen bouwen.

Nogmaals wil ik alle ondernemers in Groningen die ons hebben geholpen enorm bedanken voor hun steun. Tevens de brandweer in Groningen wil ik bedanken die met knap werk voorkwamen dat meer panden in de hens gingen.

We zijn met Wovar nog niet op het niveau voor de brand, maar hebben ons afgelopen half jaar knap hersteld. Heel veel respect voor de mensen daar die dit mogelijk maken.

Let op, dit zijn mijn persoonlijke ervaringen met de brand bij Wovar, het is geen compleet verhaal om jouw verzekeringen goed op orde te hebben.



Vorige
Vorige

#61 Boek: The cold start problem

Volgende
Volgende

#59 Ondernemen? Focus op de stip op de horizon, that's it