Hoe bedenk ik een goede domeinnaam?

Goede domeinnaam? 

  1. Bepaal voorwaarden
  2. analyseer de branche
  3. Wijk af van de norm
  4. Kies merknaam
  5. Overweeg nieuwe naam

Extensie?

  • In één land actief
  • Internationaal actief

.com domeinnaam?

Nieuwe extensies?

Wat kan ik beter niet doen?

  • Eigen naam gebruiken
  • Design naam laten bepalen

Hoe bedenk ik een goede domeinnaam?

1. Bepaal de voorwaarden
Voor het creëren van een domeinnaam is het wijs de voorwaarden te bepalen. Waar moet de domeinnaam aan voldoen en wat is minder belangrijk? Het maakt de keuze uiteindelijk gemakkelijker en zorgt dat de investering in marketing zich ook terugbetaald.

2. Analyseer de namen in uw branche
Begin voor de keuze van uw bedrijfsnaam met een analyse van al dominant aanwezige namen in uw branche door veelgebruikte zoektermen te gebruiken. Gebruik ook tools als Google Trends voor meer inzichten in populaire zoekwoorden en breng de domeinnamen van uw concurrenten in kaart.

3. Wijk af van de norm

Wijk duidelijk af van al veel gebruikte woorden in domeinnamen om een sterke merk en sterke positie in Google op te bouwen. Maak een lijst van woorden om UIT te sluiten in een naam.

4. Kies een naam die ook als merk te beschermen is

Kies bij het bedenken van een nieuwe domeinnaam bij voorkeur een naam die ook als merk voor uw diensten of producten te beschermen is. Of in ieder geval een korte, unieke premium (.nl) domeinnaam in uw branche. Dit om copycats tegen te houden en voorsprong in merkwaarde en ranking van zoektermen te behouden.

5. Overweeg een nieuwe naam vanwege een sterke domeinnaam

Overweeg een nieuwe naam voor diensten of producten vanuit de keuze van een sterke domeinnaam. U mag bij de Kamer van Koophandel ook meerdere handelsnamen indienen voor verschillende diensten of producten. Met oog op toekomstig online en offline succes is een kort pakkend internetadres een bepalende marketingstrategie.

Wanneer kies ik voor welke extensie?

U bent in één land actief
Zoekmachines bepalen onder andere op basis van de domeinextensie voor welke locatie een website geschikt is. Het is daarom niet verrassend dat een .nl extensie in Nederland beter scoort dan andere landspecifieke (.be, .de, .tv) of generieke (.biz, .info, .net, .pro) domeinen.

Kortom, wanneer je hoog in de Nederlandse Google wilt scoren, is het noodzakelijk om de .nl extensie te claimen.
Naast de zoekmachine is voor de consument en ook b-to-b markt binnen Nederland de .nl domein extensie verreweg het meest bekend en vertrouwd. Voor .be domeinnamen in België gaat dit net zo op. Vertrouwen in .be-domeinnamen blijft groot [dnsBelgium 27 juli 2017].

U bent internationaal actief
Bent u in vele landen actief, dan vergt het verwerven en onderhouden van de verschillende landspecifieke domeinen en talen een enorme inspanning. Bij het gebruik van één .com domein is dat natuurlijk een stuk makkelijker. Door middel van geotargeting (www.naam.com/nl) kan dan de content en taal aangepast worden aan de locatie van de websitebezoeker. Ons advies is echter landgericht te werk te gaan. Bekijk een wereldkaart van landen met bijbehorende domeinextensies.

Tip: zorg dat de domeinnaam ook in het land van uw afzetmarkt gehost wordt, dit zal namelijk meewegen in de lokale vindbaarheid in zoekmachines. Dit kan een dilemma zijn in geval van een .com domeinnaam.

“De .com moet echt beschikbaar zijn, anders maar niet” 

Veelgehoord, en zeker in de beginperiode (2000) was een .com-domein het bewijs van hoe serieus je bedrijf met internet was. Veel internetbedrijven hebben hun naam veranderd, alleen om een .com registratie te krijgen. Er waren ook veel minder lokale websites. Nu het internet volwassener is geworden, gaat de .com niet meer op voor sites die zich louter op Nederland willen richten.

Wat een .com-domein is voor Amerika en de internationale wereld, is het .nl-domein voor Nederland. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat internet surfers na enige tijd vooral gebruik maken van herkenbare sites in hun eigen taal en eigen landenextensie.

Zelfs een Coolblue is niet in het bezit van een Coolblue.com en dat hoeft ook niet. De Nederlandse internetgebruikers is gepokt en gemazeld en niet voor niets is .nl de 5e domeinextensie in de wereld.

Toch een .com domeinnaam verwerven?
Houd er rekening mee dat er al meer dan 130 miljoen .com domeinen geregistreerd zijn. Als u op zoek gaat naar die korte, pakkende .com is een domein kopen vrijwel de enige optie. Zie marktplaatsen als Sedo.com. Waarschuwing: de zoekuren naar een vrij beschikbaar en korte .com domein krijgt u helaas niet terug.

Nieuwe extensies als .amsterdam, .shop, .online tot .xyz
Mede door het enorme aantal geregistreerde namen (.nl al over 5.7 miljoen) zijn er talrijke nieuwe extensies bij gekomen. Toch zal de .nl-extensie in Nederland de koning blijven van de domeinnamen, het domein indexeert goed in Google en schept vertrouwen bij de consument. Veelal wordt nog steeds de ‘bedrijfsnaam+.nl’ zonder aarzeling direct ingetypt in de adresbalk. Een overzicht van alle mogelijke extensies.

Zolang nog geen grote merken en bekende portalen overschakelen op nieuwe exotische extensies als .online, .biz of .agency zal de .nl-domeinnaam nog jaren gezien worden als de absolute A-locatie van de domeinnamen voor uw bedrijf.

Als tweede domeinnaam kan het best leuk zijn om een .frl, .shop of .amsterdam te registreren, bijvoorbeeld voor een lokale campagne of beursactie. Op het gebied van SEO zullen ze echter altijd de strijd verliezen van hun landspecifieke concurrenten. Wanneer bent u voor het laatst een .frl, .amsterdam of .online tegengekomen in de zoekresultaten?

Bonustips: Wat kan ik beter niet doen bij het kiezen van een domeinnaam?

Eigen naam gebruiken

Een domeinnaam, net als een merknaam of bedrijfsnaam, waarin (delen van) een persoonlijke naam opgesloten zit streelt het ego, maar is commercieel niet interessant om nieuwe klanten te trekken. De klant die u al kent zal u wel vinden en een nieuwe klant zal eerst aandacht hebben voor uw aanbod. Kies eerder commercieel voor een korte unieke merknaam in uw branche.

Een persoonlijke naam kan samenwerking, toekomstige groei en verkoop van uw merk op slot zetten.

Tip: Leg rustig uw persoonsnaam als domeinnaam vast om gevonden te worden door bestaande relaties. Schakel deze door naar uw bedrijfsdomein of Linkedin. Zo houdt u uw merk van uw bedrijf professioneel en schept het toekomstige mogelijkheid tot verkoop zonder dat het op u als persoon leunt.

Het design de domeinnaam laten bepalen

Hoe mooi uw logo ook kan zijn, de domeinnaam zal veelal eerst in simpele tekst getoond worden, zoals in Google, nieuwsberichten, social media, e-mail etc. Laat daarom bij het bedenken van een domeinnaam de vormgeving van de letters of logo weg en presenteer de naam neutraal, dan maakt u de beste vergelijking.

© Veams – een specialist in merknaam creatie.

“Domain names and websites are internet real estate.”

Marc Ostrofky