#13 Eigen domeinnaam, heel belangrijk, lees waarom

Waarom is een eigen domeinnaam voor uw bedrijf kiezen belangrijk?

Er zijn online vele plekken om u als bedrijf te presenteren, van Facebook bedrijfspagina, bedrijvengidsen, gratis websiteaanbieders tot Linkedin. Is het nog wel belangrijk om een eigen website en domeinnaam te hebben?

Ja. Een eigen domeinnaam voor uw onderneming – groot of klein – heeft drie belangrijke voordelen:

  1. Ranking zoekmachines

  2. Professionaliteit / Autoriteit

  3. Ondersteunend bewijs

  4. Promotie van je social kanalen

  5. Simpele zaken als openingstijden, telefoonnummers, over ons, team enzvoorts

1. Ranking factor zoekmachines

Uw wilt uiteraard online gevonden worden en zoekmachines zoals Google, hechten grote waarde aan een eigen domeinnaam bij de rangschikking van een website in de zoekresultaten.

Zo wordt op basis van de inhoud van uw website de relevantie van uw url in combinatie met een zoekopdracht bepaald.

Elke unieke domeinnaam wordt daarbij als één individuele website beschouwd. Als u bijvoorbeeld een domein van websitesoftware gebruikt (zoals web.wixsite.com/uwnaam) waarop ook vele andere websites met andere inhoud aanwezig zijn, geeft dit ruis en dus een lagere totaalscore op het domein. Een eigen domeinnaam scoort daarom vele malen hoger dan de domeinnaam van een portaal. 

Met een eigen domeinnaam heeft u meer invloed op de inhoud en ranking waarop u gevonden zal worden, zonder daarvoor te hoeven adverteren.

2. Professionele uitstraling en vertrouwen

Consumenten beoordelen voor het klikken op een getoonde url in zoekresultaten de professionaliteit van uw bedrijf. http://mijnwebwinkel.nl/spijkerbroekkoopjes schept andere andere verwachtingen dan een merknaam in de url als zalando.nl/jeans.

Daarbij staat een professioneel e-mailadres behorende bij uw domeinnaam een stuk professioneler dan spijkerbroekkoopjes@gmail.com. Essentieel als u niet alleen op prijs wilt concurreren en wilt tonen dat u een serieuze onderneming bent.

Het internet en gedrag van consumenten online is volwassen geworden en niet anders dan offline. 

3. Plek voor ondersteunend bewijs en service

Ook als u online niets verkoopt, maar een lokale specialist bent of in een kleine markt business to business handelt, zal de consument het internet raadplegen.

Zie het eigen domein als de verzamelplek waar u ondersteunend bewijs, service en actuele informatie geeft over uw bedrijf. Een simpele one-page website met essentiële informatie als locatie, openingstijden, bedrijfs- en contactgegevens maakt al het verschil in de beleving van uw (potentiële) klant. Het bespaart u daarbij een boel communicatie als u in de offline communicatie alleen uw domeinnaam hoeft te vermelden.

Ook als uw volledige focus ligt op het verkopen via social media, registreer dan wel uw bijbehorende bedrijfsnaam als domeinnaam om niet overgeleverd te zijn aan de toekomstige updates en voorwaarden van bijvoorbeeld Facebook. Een websiteadres geeft daarbij duidelijkheid en zekerheid aan de consument met wie men zaken doet.

Vorige
Vorige

#14 Hoe bedenk ik een goede domeinnaam en dus bedrijfsnaam?

Volgende
Volgende

#12 Merkenrecht, hoe zit dat?