#19 Stappenplan nieuwe bedrijfsnaam kiezen
1. Intake
De intake kan telefonisch, via Skype, bij ons op kantoor of op locatie plaatsvinden. U hoeft niets voor te bereiden. De intake zal vanwege het strategische belang van de naam plaatsvinden met de eindbeslisser(s) en Adrian Luijkx – eigenaar Veams.
Geen voorbereiding nodig.
Op locatie of conference call.
Met eindbeslisser(s).
2. Analyse
Wat u ook aanbiedt, u bent nooit alleen. Daarom verrichten wij een concurrentieanalyse van eerstelijns en tweedelijns concurrenten. Zo ontdekken wij de vrije en kansrijke posities voor uw naamgeving en begint onze creatieve verkenning. We onderscheiden de positie van uw merk ten opzichte van concurrenten en bepalen wat in de naam dient terug te komen.
Intern door creatieteam Veams.
Eventuele tussentijdse sparring met u op inhoud.
Concurrentieanalyse omliggende merken.
Verkennen van kansrijke gebieden.
3. Discussie
De uitkomst van de intake en analyse is een blauwdruk voor de naamstrategie, commerciële functie en juridische eisen. Een beknopt document met de spelregels om de namen aan te toetsen. Het is de input voor onze naamcreatieven, en een document om eigen naamvoorstellen te kunnen beoordelen. In een discussie zorgen we dat we op één lijn zitten en elke vraag beantwoord is.
Doornemen bevinden en kansen voor de naam.
Gezonde discussie om het kader te verfijnen.
Met de eindbeslisser(s) en eventuele stakeholders.
4. Naamcreatie
Met een duidelijk filter op zijn plaats maken wij gerichte meters. Professioneel georganiseerde naamcreatie met techniek én ervaren naamcreatieven van nu. Om tot de beste namen te komen verkennen wij honderden mogelijke varianten en gaan deze door een eerste juridische controle en toetsing aan commerciele eisen.
We bekijken de mogelijkheden van taal, lading, associatie, symboliek en emotie om uw merknaam gezicht te geven en stellen hierbij een shortlist van namen op.
Team up en briefing aan naamcreatieven.
Bestuderen, verkennen, creëren en meer creëren.
Sprints en variatie voor maximale creativiteit.
Toetsen en organiseren van longlist naamvoorstellen.
Eindselectie naar beste naamvoorstellen.
5. Presentatie
Wij presenteren de namen zo eerlijk en neutraal mogelijk in alleen tekstuele context. U krijgt de namen die commercieel het beste voor uw bedrijf, producten of diensten kunnen werken. Al onze voorstellen worden juridisch en taaltechnisch gescreend.
Presentatie beste naamkandidaten.
Creatieve verantwoording.
Minimale context om waarde van naam te zien.
6. Keuze nieuwe naam
De keuze van uw naam is strategisch ontzettend belangrijk en zou geen emotioneel, maar een rationeel proces moeten zijn. Wij helpen u om tot de beste commerciële en juridische naamkeuze te komen. De namen worden niet alleen door ons vooronderzocht, wij werken ook samen met een juridisch merkenbureau om een dubbelcheck te verrichten en een second opinion te geven. Toch zal de merkeigenaar uiteindelijk altijd zelf de knoop moeten doorhakken.
Begeleiding in keuzeproces.
Dubbelcheck door objectieve buitenstaander.
Back to the drawing board als de nieuwe naam niet voldoet.
7. Afronden
De afronding is afhankelijk van de opdracht. Het gaat hier om het regelen van alle praktische zaken, zoals het deponeren van de merknaam en de overdracht van de domeinnaam. Vergeet niet alle socials ook vast te leggen. Kortom, de naam is klaar om een sterk merk op te bouwen.
Regelen van praktische zaken.
Eventuele creatieve overdracht aan bureau.
Start opbouwen naamsbekendheid via reclamecampagne, mailings, online enzovoorts.
Bijpassende slogan verzinnen