#18 Basisrecept voor een sterke zakelijke domeinnaam
Basisrecept voor een sterke zakelijke domeinnaam (longread)
Veelal is de keuze en beschikbaarheid van de juiste domeinnaam even – zo niet belangrijker – dan de keuze van de bedrijfsnaam en/of merknaam.
Gezien het grote belang en de investering die u aan de domeinnaam zal koppelen – website, naambekendheid, online ranking – mag u daar best de tijd voor nemen. Leer van onze tips om een boel marketingkosten te besparen.
We gaan er hier vanuit dat u geen keyword domeinnaam kiest. Nieuwe keyword domeinnamen* hebben sinds 2009 immers geen rankingsfactor in de zoekmachines meer.
Top 10 tips voor een sterke zakelijke domeinnaam
De keuze voor de juiste domeinnaam is uiteraard geheel afhankelijk van uw strategische doel. Toch geven wij* de 10 belangrijkste aandachtspunten om bij stil te staan.
1. Gebruik uw bedrijfsnaam of merknaam
Met zeer grote voorkeur is uw domeinnaam identiek aan uw bedrijfsnaam en/of merknaam.
Gelijke naamgeving schept vertrouwen dat ú degene bent waarmee men zaken doet en uw klant hoeft maar één naam te onthouden. Offline en online zijn verbonden.
Vermijd rechtsvorm toevoegingen als BV. of VOF. Ga ervan uit dat Nederlandse consumenten verwachten dat het domein www.bedrijfsnaam.nl – zonder toevoeging – is.
Gebruik geen toevoegingen zoals ‘de’ of ‘the’. De domeinnaam wordt in zoekmachines namelijk niet in hoofdletters getoond. Daarbij wordt in dagelijkse taalgebruik sowieso al snel over ‘de naam‘ gesproken – ‘Even naar de Blokker’.
Valkuil voorbeeld: www.thesting.nl van kledingwinkel The Sting is een voorbeeld hoe een bekend merk in een domeinnaam niet herkent zal worden. Overigens zijn ook www.sting.nl of www.desting.nl niet in bezit om dit te ondervangen.
Toevoegingen als www.wijzijnnaam.nl, www.getnaam.nl, etc. kosten structureel communicatiebudget. Deze namen kunnen alleen werken als u de bedrijfsnaam altijd mét toevoeging ook offline blijft communiceren. Het geeft eigenlijk een signaal naar uw klant dat u online een stuk minder belangrijk vindt dan uw offline naam.
Ook het toevoegen van plaatsnamen of regio’s raden wij af. Het heeft geen betekenis in de zoekmachines meer en zal u beperken bij groei van uw bedrijf buiten uw regio.
“Voeg niets toe aan uw naam om een .nl-domeinnaam te bemachtigen. Laat de naam dan los. Een naam online delen met een ander bedrijf zal leiden tot: 1. Structurele adwordkosten om aan te geven dat ú diegene bent die zij zoeken. 2. U lijkt de copycat of B-keuze. 3. U wilt niet de imagoschade van een naamgenoot delen. 4. Het kan leiden tot een naamconflict. 5. Mocht de domeinnaam ooit te koop komen, dan betaalt u de hoofdprijs omdat rebranding geen optie meer is.”
2. Houd rekening met de toegestane tekens
Ideaal gezien houdt u bij de keuze van een nieuwe bedrijfsnaam of merknaam al rekening met toegestane tekens in een domeinnaam.
In een .nl-domeinnaam zijn alleen letters van het alfabet, cijfers of het minteken (-) toegestaan. Bij .be, .de en andere domeinextensies zijn soms meer tekens* mogelijk.
Zo is @Online, Marketing+ of Achternaam&Partners geen handige naam omdat het verwarring geeft in de spelwijze van bijbehorende domeinnaam.
Geen streepjes, geen cijfers
Wij raden ook het gebruik van het koppelteken (-) af. Vaak vergeten bezoekers of en waar het koppelteken in de domeinnaam stond. Het wordt ook als niet professioneel ervaren. Daarbij is het bij mobiel gebruik (en tablet) lastig intypen.
Ook nummers zijn slechte vervanger voor letters. Mensen hebben namelijk moeite om dit te onthouden. Vermijd de ‘4’ voor ‘for’ of ‘2’ voor ‘to’ of 0 (nul) voor de ‘o’. Wilt u toch een naam met cijfers erin, zorg dan dat u de uitgeschreven varianten als domeinnaam bezit.
“Een opvallende spelling van de naam van een domein is niet erg, en vaak zelfs nodig om uw naam ook als een merknaam te kunnen beschermen. Bekijk echter altijd wat er op de andere spellingen staat. Webwinkel FonQ.nl heeft als tegenhanger op Fonk.nl een pornosite staan, oei.”
3. Kies één domeinnaam
Meerdere domeinnamen voor dezelfde diensten of producten in de lucht houden is onnodig kostbaar en het heeft grote nadelen. Zoals:
Risico op duplicate content – lees: er staan op twee pagina’s exact dezelfde inhoud. Dit zal leiden dat Google zelf bepaald welke url (en dus domeinnaam) bovenaan komt te staan, of legt mogelijk zelfs een straf op de opname in zoekresultaten.
Naamsbekendheid – uw marketing inzetten op één onderscheidende domeinnaam is veel effectiever.
Linkbuilding – ook externe verwijzingen naar uw domein worden een rommeltje als u vele domeinen in de lucht hebt en u versnippert uw autoriteit.
Ranking – de winst zit in de terugkerende bezoeker, beter één domeinnaam die hoog scoort – dan het in de lucht houden van verschillende die niet ranken.
Beschrijvende domeinnamen kopen voor redirect?
Vele bedrijven zijn ooit online gestart onder vele beschrijvende domeinnamen als niche-websites, en het werkte ook, maar dat was toen. Echter sinds de updates in 2009 van Google hebben nieuwe doorgeschakelde keyword domeinen geen waarde.
Kortom, voor de grootste impact is één sterk merkdomein is aan te raden.
Niet voor niets gaan zelfs grote spelers geheel over naar één domeinnaam die ook als merknaam te verdedigen is. Zie ook: CEO Coolblue: ‘We gaan voor een one-domain-strategy’ – Emerce.
Spellingsvarianten domeinnaam vastleggen?
Verschillende spellingsvariaties zijn uiteraard gewenst om vast te leggen en door te schakelen. Puur voor de klant.
Unieke merknamen in domeinnamen hebben daarbij voordelen, zoals dat ze in zoekmachines worden herkent. Goed gekozen hoeft u dus niet alle variaties te hebben. Zoekterm ‘zalendo‘ of ‘salando’ geeft zalando.
Afhankelijk van uw naamkeuze is voor de hand liggende spelfouten vastleggen natuurlijk aan te raden. Het ligt geheel aan uw type onderneming en mix van online en offline marketing in welke mate dit voor u relevant is.
4. Juiste extensie
Het antwoord op de juiste domeinextensie is nog steeds simpel: een landendomeinnaam (.nl, .be) schept veruit het meeste vertrouwen. Daarbij geeft een landenextensie een signaal aan Google dat de content bij de betreffende regio hoort.
5. Korte merknaam zonder keyword toevoeging
Een korte opvallende merkgeschikte domeinnaam in uw branche geeft commercieel voorsprong:
Betere merkherinnering = Terugkerende bezoeker!
Ons brein onthoudt aantoonbaar beter korte onderscheidende namen, dan lange gelijkende namen. Met een korte naam keert de bezoeker eerder terug, en zorgt dat klanten merkambassadeur kunnen worden.
De allergrootste valkuil blijft, dat als het er op aankomt, ondernemers in vrijwel elke branche nog steeds veelal dezelfde beschrijvende handelsnamen en dus domeinnamen kiezen. Veelal vanuit één hardnekkig misverstand, en één getikte tip van de Kamer van Koophandel, namelijk: de naam moet zeggen ‘wat u doet’. Hier ligt de winst te behalen.
Een beschrijvende naam was prima 50 jaar geleden -nog pre-internet – toen u met uw handel de enige aanbieder in uw dorp was. Het stond duidelijk op de gevel en diegene die voorbij reed kon zien wat u bood. Niets mis mee – toen.
Echter anno nu oriënteert de consument zich eerst online en daar staan honderden aanbieders uit honderden dorpjes. En gek genoeg hebben zij vrijwel alle soortgelijke namen – namelijk: het zegt ‘wat het is/ u doet’.
Nu is er niets mis met een beschrijvende handelsnaam, echter online zal deze als domeinnaam niet voor u werken. Daarbij ziet uw online gevel er opeens heel anders uit, namelijk zo:
Uw domeinnaam – online gevel – is veelal belangrijker dan de gevel van uw pand is geworden. U kan investeren in signage en het ontwerpen van een leuke beeldmerk, echter uw domeinnaam zal – in tekst – vele malen vaker gezien worden. Zorg dat deze eerst commercieel klopt.
Het zal duidelijke voordelen bieden als de domeinnaam ook als merknaam herkent wordt.
Voorbeeld – Zal bedrijf A of B de concurrentieslag winnen?:
A. Peter: “Teun, zocht je een nieuwe badkamer? Ga naar www.merknaam.nl, die hebben een ruim aanbod.”
Dit klinkt anders dan:
B. Peter: “Teun, zocht je een nieuwe badkamer? Ik was laatst op een geweldige website, met echt enorm en scherp geprijst aanbod….het was iets met ‘sanitair’ of ‘sani’ erin…sanitairwereld, sanitairshop, saniwinkel, zoiets…met een blauw logo, Google maar even op ‘sanitair’ of op ‘ruim aanbod voor badkamers’.”
U weet dit al, maar het ligt vaak gevoelig om een oude beschrijvende naam los te laten. Zo volgen nog steeds veel ondernemers oude spoor. Totdat een nieuwe toetreder links inhaalt en de kans ziet een branche met een merknaam te beheersen, waarna het eigenlijk al te laat is. Zo zijn onder andere Ziggo, Coolblue, FonQ en Bol.com niet beschrijvend of zeggend ‘wat ze bieden of doen’, en het gaat ze prima af.
Niet alleen voor de consumentenmarkt, ook in business to business is een sterke, opvallende online merknaam onmisbaar geworden. Een sterke domeinnaam hoeft niet alles te vertellen, het doel is dat de naam intrigeert om meer te willen weten. Een dertien in een dozijn naam zal alleen op prijs kunnen concurreren.
Welke naam zal de beste mensen in de branche aantrekken? De vacature van goedkopelaptops.nu of van Coolblue.nl?
Wie zal meer investeerders en partners aantrekken? Goedkoopinternet.nl of Ziggo.nl?
Welke domeinnaam heeft de grootste kans om te groeien? Bol.com of Boeken.com?
Ook consumenten klikken liever op merknamen
Korte onderscheidende merknamen in domeinnamen worden in de zoekresultaten snel door consumenten herkent. Ook als het de eerste keer is dat men ze ziet. De namen intrigeren al, en de title en metadescription (Google vermelding) biedt genoeg ruimte om duidelijkheid romdom uw domeinnaam te geven.
“Vergeet niet dat uw online naam eigenlijk nooit zonder context verschijnt. Zo kan een korte, onderscheidende domeinnaam in uw branche ervoor zorgen dat u opvalt, herkent wordt en vervolgens erkent wordt als merk.”
In zoekresultaten kiezen mensen uiteindelijk graag een al bekende naam. Het is niet anders dan in de fysieke winkel waar merken ons helpen kiezen. Bijvoorbeeld, iemand die zoekt op een kinderboek klikt eerder op www.bol.com/kinderboek dan www.kinderboekenexpert.nl of www.kinderboekhandel.net. Ook als deze niet direct het eerste zoekresultaat is screent de consument de urls. Belangrijk voor SEO en belangrijk in elke branche, zeker in niche markten maakt u snel het verschil.
Kort is gebruiksvriendelijk
Voor websites met als doel veel verkeer is een korte domeinnaam onmisbaar. Het snel intypen en makkelijker delen maakt het verschil; veel direct verkeer naar uw website levert een hogere waardering op in Google.
Zeker met de smartphone kent de consument vele dode momenten om te surfen. Een korte url is daarbij een kans. Want gaat u ook liever naar nu.nl dan rtlnieuws.nl voor nieuws op uw mobiel?
Offline reclame? Korte domeinnaam.
Tegenwoordig is de vermelding van een internetadres ook offline de belangrijkste vermelding geworden. Een korte naam is simpelweg groter en duidelijker te vermelden in advertenties tot autobestickering. Houdt u naam kort, te lang maakt dat het internetadres op kostbare signing en autobestickering niet te lezen is.
Een domeinnaam met een niet gebruikelijke extensie zal offline altijd afgebeeld moeten worden met ‘www.’, zoals www.naam.online (15 tekens). Voor een .nl is dat niet nodig en kan dus stukken groter en duidelijker geplaatst worden – naam.nl (7 tekens).
Kort is professioneel
Consumenten ervaren korte online namen als professionele en sterke bedrijven. Ook zeker voor b-to-b bedrijven van zekere grootte onmisbaar geworden.
Té kort kan ook
Een té korte naam zonder klinkers verward snel en is moeilijk te onthouden en te typen.
2 of 3-letters domeinnamen zoals ZW.nl of RTG.nl zijn moeilijk te onthouden. Uw lange naam afkorten tot een bijvoorbeeld een drieletter-afkorting zorgt ervoor dat u uw kostbare google-vermelding en marketingbudget kwijt zal zijn aan het blijven uitleggen van de twee namen.
Uw nieuwe potentiële klant zal de afkorting niet gokken en de naam heeft daarom geen lading. De klant die u al kent vind u wel op de oude naam. Niet voor niets vindt in de drie-letter bedrijfsnamen tegenwoordig de meeste rebranding plaats.
Ook catchy namen zonder klinkers, zoals smpl.nl (simpel) lopen mensen bij het intypen op in hun hoofd op vast.
‘Voor een goede herinnering, professionele uitstraling en betere ranking van uw domeinnaam is vier tot maximaal 6 tekens met minimaal 1 klinker ideaal.’
6. Gebruik één woord of meerdere woorden die los van elkaar duidelijk te herkennen zijn
Zoekmachines en linkpagina’s tonen geen hoofdletters. Daarom is het verstandig dat uw domeinnaam slechts één woord bevat. Controleer bij gebruik van meerdere woorden of de naam nog te herkennen is.
“Kies het liefst een domeinnaam die als één woord kan worden uitgesproken. Het gissen naar de schrijfwijze van meerdere woorden of getallen in een domeinnaam wekt bij gebruikers irritatie op zodat er weinig direct verkeer en dus lagere algehele ranking van uw domein ontstaat.”
7. Valkuil: achtervoegsels en voorvoegsels
Een valkuil is het gebruik van een suffix (achtervoegsel) als XL of uitgang zoals -io, -ly, -le etc. of een prefix (voorvoegsel) ‘pro-’ of toevoeging als ‘the’. Het kan een uitkomst lijken om een beschikbare domeinnaam te bemachtigen. Omdat dit een vaak onbesproken valkuil kan zijn gaan we hier dieper op in.
Aan een bestaand woord met voor- en achtervoegsels zijn belangrijke commerciële nadelen verbonden:
1. Uw merknaam zal minder opvallen en verwateren in de branche als veelal dezelfde termen gebruikt worden. Wat een flinke aanslag op uw marketingbudget zal zijn en blijven om deze bekend te maken en klanten te binden.
Zo hebben ongelofelijk veel reclamebureaus de woorden brand of design in hun naam* – en vertellen allen ironisch genoeg u te helpen eruit te springen.
*2390 handelsnamen met brand, 22800 handelsnamen met design in hun naam – handelsnaamregister KvK. De toevoeging maakt de domeinnaam simpelweg beschikbaar, echter reclametechnisch werkt deze niet.
2. Zoekmachines zullen uw concurrent met de kortere variant als merknaam erkennen en als eerste tonen.
3. Ook gelijkklinkende of verwarrende namen maken inbreuk op het merkrecht van al bestaande merken. Zo zal het duidelijk zijn dat u geen diensten m.b.t. internet aanbieden onder de naam Ziggos of Zigio of webwinkel in gereedschap onder Praxos of Praxio.
Zo zijn er in de Benelux alleen al 1,2 miljoen registreerde merknamen om mee rekening te houden, vele die u niet kent, maar wel van merkbescherming genieten.
Helaas zult u naast merkregistratie ook zien dat vele bedrijfsnamen van voor de hand liggende termen al gebruikt worden.
Het is enorm kostbaar en teleurstellend als u gedwongen wordt uw opgebouwde naam te moeten wijzigen, dus let goed op voordat u een naam kiest.
Controleer bij de keuze van een prefix of suffix daarom in ieder geval altijd wat de dominante kortste varianten in zowel de zoekmachines als in het merkregister zijn. Kies bij voorkeur voor een in uw branche unieke naam zonder voor- of achtervoegsel om als merknaam door Google herkent zal worden en niet verward te worden met concurrenten. Alleen een unieke naam met unieke karakters geeft de basis voor een blijvend waardevol merk.
“Het is geen schande als het u niet lukt om aan alle punten te voldoen, zolang u maar weet wat de voors en tegens zijn om de beste keuze te maken. Het is zeker een poging waard. Aan te raden is een urenbegroting te maken, want elk uur dat u niet aan potentiële klanten besteedt, kost geld.”
Weet u al zeker dat u een merk op wilt bouwen? Dan is het aan te raden om voor naamgeving geruim de tijd te nemen of specialistische ondersteuning in te schakelen.
Is budget geen obstakel? Dan is een bestaande domeinnaam en merknaam in uw branche overnemen het overwegen waard, een sterk merk is namelijk goud waard.
‘Een goede naam kan een slecht product of bedrijf niet redden. Echter met een slechte naam is het vrijwel onmogelijk zakelijk succesvol te zijn.’
8. Positioneer
Anno 2017 is online het belangrijkste oriëntatiemiddel, in vrijwel elke branche (ook b2b) oriënteert tot wel 88% van de consumenten eerst online. Met als gevolg dat alle bedrijven met elkaar vergeleken worden. Onderscheiden blijft de beste marketing. Zorg dat uw domeinnaam onderscheidend is ten opzichte van concurrenten. Maak een analyse van de huidige naamtypes van uw concurrenten en verken de vrije gebieden die voor uw domeinstrategie werken.
9. Maak de naam toekomstbestendig
Wilt u een waardevol leidend merk opbouwen, dan wilt u voor lange termijn onder één domeinnaam bekend worden. Zorg dat uw naam daarvoor ruimte overhoudt voor toekomstige verandering in breedte en diepte van uw diensten en producten. Een buzzword vandaag gebruiken betekent helaas dat u over een paar jaar hopeloos ouderwets en gedateerd klinkt – neem Videoland. Een naam die te smal omschrijft ‘wat’ u vandaag doet, kan u later in de weg zitten bij wijziging van strategie en klantsegment.
Een fantasierijke, abstracte of associatieve domeinnaam kan een bredere lading dekken en geeft mogelijkheden uw diensten of producten in diepte en breedte uit te bereiden. Bol.com is strategisch een betere naam dan Boeken.com. Niet voor niets bouwen alle leidende merken aan één sterk domein met fantasierijke en unieke naam in hun branche, zoals Google.nl, Ziggo.nl of fonQ.nl.
Beschermbaar – Ideaal is als uw domeinnaam ook als merknaam te beschermen is. Zo kunt u optreden tegen vermelding of misbruik van uw merknaam. Zoals in Adwords en het gebruik van soortgelijke domeinnamen in uw branche. Let op: beschrijvende generieke (keyword) namen kunnen niet als merknaam beschermd worden, u kunt simpelweg geen monopolie hebben op taal. Met een beschrijvende naam kunt u niet optreden tegen copycats die willen meeliften op uw imago. U hoeft de domeinnaam niet te beschermen, het is wel aan te raden.
10. Onderzoek de naam in domeinnaam grondig
Ga bij het onderzoeken van de naam in uw domeinnaam net zo grondig te werk als bij de keuze van uw merknaam of handelsnaam. Het zou erg kostbaar zijn als u uw opgebouwde naam en ranking weer zou moeten opgeven omdat deze in conflict is met een bestaande bedrijfs- of merknaam.
Zie ook: Naam onderzoeken?
Dat waren onze top 10 tips voor een sterke zakelijke domeinnaam
….Wacht, maar uitspreekbaarheid en radioproof dan? – In de goede oude pre-internettijd was ‘radioproof’ (schrijf uw domein zoals het klinkt) een factor. Het zou ook prachtig zijn als dat lukt, echter door bovenstaande factoren kan het belangrijker zijn een uniek en merkgericht domein te kiezen.
Domeinnamen worden vele malen vaker digitaal gedeeld of getypt dan uitgesproken. Hoe vaak heeft u uw favoriete domeinnamen uitgesproken en hoe vaak ingetypt en gedeeld? In de tijd van het internet kunt u beter kiezen voor kort en merkproof dan radioproof.
Voor adverteren via de radio kiezen ondernemers ook vaak voor een apart campagne domeinnaam die doorschakelt naar een pagina van de merk website of themawebsite (zoals ikwilvanmijnautoaf.nl). Irritant, maar effectief.
Een andere optie is de beschrijvende variant te verwerven om een merknaam te behouden. Zo schakelt Voice.nl door naar merknaam Voys.nl. Zo benut u beide voordelen.
Bonustip: Een slogan vastleggen als domeinnaam kan erg geschikt zijn voor gerichte campagnes en radioreclame, omdat het domein in de context direct een call to action is. Bij ons, Veams, was nameyourdreams.nl vastgelegd voor acties.