#3 Veams Merknamen

Een aantal jaren geleden runde ik Veams actief als online merkenbureau. Hier ben ik inmiddels mee gestopt.

We hebben destijds tientallen klanten geholpen aan een korte, krachtige merknaam, bijvoorbeeld Wovar ijzerwaren, Prender zorg, Cubee (Nu Deburen), zoals je in bovenstaande afbeelding kunt zien. Het waren vaak pittige trajecten om de ondernemer zo ver te krijgen de knoop door te hakken. Toen heb ik besloten dat andere zaken mijn prioriteit krijgen. Maar het blijft heel leuk om te doen op kleine schaal.

Momenteel heb ik nog enkele .nl en .com domeinnamen in beheer die ik soms verkoop aan iemand die een korte, krachtige merknaam zoekt zonder veel poespas. Hieronder lees je nog wat tips in je zoektocht naar een nieuwe naam.

Iedere naam is per definitie uniek in zijn branche en afzetmarkt en dient zijn eigen strategische doel. Echter hebben al onze namen wel de volgende gemeenschappelijke kenmerken:

  • Kort

  • Eigentijds en houdbaar;

  • In lijn met de strategie en positie in de branche;

  • Voldoen aan de gestelde juridische eisen, om bijvoorbeeld ook (inter)nationaal als merknaam beschermd te kunnen worden;

  • Online sterk – de namen zijn altijd in combinatie met een unieke premium domeinnaam;

  • Intrigerend in hun branche;

  • Niet (te) beschrijvend om als merknaam herkent te kunnen worden.

  • Geschikt voor radio, tv en/of straatreclame

  • Goed uitspreekbaar

Veams heeft naam gemaakt voor zeer uiteenlopende zaken:

van namen voor software, merknamen voor verpakkingsmaterialen, bedrijfsnamen voor projectorganisaties tot productnamen voor ijzerwaren en beplanting.

Ook webwinkels voor kleding, lifestyle, meubels, gereedschap en tuinmaterialen, autodemontage en dienstverleners in de zorg en vastgoed zijn al eerder door ons van een naam voorzien.

Persoonlijke tips bij het kiezen van een merknaam

Ik heb 2 tips op basis van mijn ervaring.

1. Kies voor een korte en krachtige fantasienaam, deze is goed (juridisch) vast te leggen, herkenbaar en gemakkelijk te onthouden.

2. Twijfel je nog sterk over de merknaam die jij of iemand heeft bedacht? Stel jezelf dan eens voor dat de concurrent vandaag met deze naam op de markt komt. Wat denk je dan? Is het antwoord: hey dat is best wel leuk. Ga dan voor die naam!

Extra tips bij een merknaam kiezen

Sowieso wil ik meegeven dat het voor jezelf en collega’s tijd nodig heeft voordat een merknaam lading krijgt, het is net als met wijn. Het moet rijpen. Door elke dag te bouwen aan je merk gaat het meer en meer leven. Toen ik de naam Buitenwarenhuis veranderde in het korte en internationaal geschikte Gadero was er ook veel weerstand van personeel en bekenden. Nu vindt iedereen het een briljante internationale naam. Zo gaat dat. De pijn nemen, beginnen, bouwen en uitbouwen. De naam is belangrijk, maar de waarde die je toevoegt nog veel meer. Dus ook weer niet te groot maken die naamkeuze.

PS. De laatste namen die ik heb bedacht zijn: Bykz jonggebruikte sportfietsen, Outsized transport in buitenmaatse goederen, We-Used.nl houten pallets laten afhalen en Waturo bodemenergie (for sale). Ik heb tevens nog enkele fantasienamen .nl en .com van 5 letter in bezit en beschikbaar voor verkoop.


Vorige
Vorige

#4 Wat is het zwevende R ® teken precies?

Volgende
Volgende

#2 Domeinnamen vragen en antwoorden