#85 The Diary of a Ceo

Dit boek is echt van deze tijd, geschreven door de relatief jonge succesondernemer en bekende podcaster Steven Bartlett. Een paar aantekeningen die ik noteerde na het lezen van dit boek:

  • Heel veel kleine verbeteringen kunnen bij elkaar heel veel impact maken. Kaizen: steeds blijven verbeteren (bottom-up)

  • Eerste 5 seconden zijn cruciaal in (social) marketing en we leven in een tijd dat absurditeit scoort

  • Wees geen struisvogel, ga problemen niet uit de weg

  • Versimpel je ideeën en deel het tot de max

  • Gezonde conflicten verbeteren relaties omdat die gaan over het bedrijfsprobleem, ongezonden conflicten niet want die gaan over ego’s tegen elkaar

  • Wees het minder oneens = meer begrijpen

  • Don’t attach beliefs, inspire with new ones

  • Do the things you fear; Groei ontstaat als je dingen doet waarvoor je niet gekwalificeerd bent

  • Geen risico nemen is jouw grootste risico

  • Ask, don’t tell

  • Ontwikkel normen en waarden waar jij voor staat voor jouw gezondheid, werk en leven.

  • Maak je geen tijd voor jouw gezondheid, plan dan alvast tijd voor jouw ziekzijn

  • De waarheid is niet wat wij zien, de waarheid is het verhaal waar jij in gelooft

  • Onze beslissingen worden gemaakt door sociale invloeden, irrationele angsten overlevingsinstincten

  • Een kleine vergissing nu, zorgt voor een groot probleem later

  • Bij 51% zekerheid, maak de beslissing

  • Wordt een plan-A denker

  • Druk hoedt niet een negatief ding te zijn. Comfort & Easy are short term friends, but long time enemies

  • Pas op voor: optimisme bias, confirmatie bias, selfserving bias, dunk cost bias, groupthink bias

  • discipline = the value of the goal + the reward of the pursuit - the cost of the pursuit

  • We hoeven niet slimmer te zijn dan de rest, wel meer gedisciplineerd.

  • Wees selectief in hoe en met wie jij je tijd doorbrengt

  • Een bedrijf is niet meer dan een groep mensen. De eerste mensen bepalen de cultuur in je bedrijf.

  • Wees een inconsistente leider, iedereen heeft andere prikkels nodig

Vorige
Vorige

Houtmarketplace VonWood failliet

Volgende
Volgende

#84 Interview met Jesse Keizer, CEO Wovar BV