#1 Wat is de beste domeinnaam extensie?
Wat is de beste domeinnaam extensie voor de domeinnaam van mijn bedrijf?
Een veelgestelde vraag van ondernemers: “Welke domeinnaam extensie moet ik bij mijn naam kiezen?”
Er zijn honderden domeinnaam extensies beschikbaar, landenextensies zoals .at (Oostenrijk) tot .se (Zweden), regio extensies zoals .eu (Europa) of .amsterdam en nieuwe exotische domeinextensies zoals .academy tot .zone. Welke uitgang is commercieel gezien de beste voor bedrijven of merknamen?
Ons advies voor de uitgang van de domeinnaam van uw bedrijfsnaam en/of merknaam is nog altijd om in ieder geval de landendomeinnaam te kiezen en deze de hoofddomeinnaam van uw website te maken. Niets geeft meer vertrouwen dan een .nl domeinnaam voor je Nederlandse business.
3 zakelijke redenen voor landen domeinextensies:
1. Zoekmachines. Het geeft een signaal aan zoekmachines dat de content uit het betreffende land komt of daaraan gekoppeld is.
Hoewel dit slechts een van de factoren van zoekmachines is, kan het een verschil maken, dit is om de logische reden dat u aan bijvoorbeeld Google bekent waar u gevestigd bent of op welke regio u zich focust. Dit geeft een .net- of .com-extensie bijvoorbeeld niet aan.
“High traffic domein? Zorg dan ook dat de hosting van de .nl-domeinnaam gedaan wordt door een bedrijf dat in Nederland host. Dit weegt mee in de snelheid en dus ranking van de website. Voor domeinen in andere landen – indien praktisch mogelijk – het liefst ook lokale hosting.”
2. Vertrouwen & professionaliteit. Een korte ‘landendomeinnaam’ schept voor de Nederlandse en Belgische markt het meeste vertrouwen om zaken te doen en op te klikken.
De domeinnaam en extensie zijn namelijk – in tegenstelling tot de complete url – altijd zichtbaar in de zoekresultaten. Het weegt bij consumenten mee als profesionaliteitsoordeel, een korte .nl wordt gezien als bewijs hoe serieus u met uw onderneming bezig bent.
Een .me of .biz domeinnaam wordt voor zakendoen minder snel vertrouwd en sneller overgeslagen. Er zijn wel voorbeelden te noemen van bijvoorbeeld een .com of .shop domein waar alle activiteiten plaatsvinden, echter zelden zonder ook de bijbehorende land domeinextensie.
Stichting Internet Domeinnaamregistratie Nederland beheert de .nl-domeinnamen. Een kernactiviteit is het actief tegengaan van cybercriminaliteit. Niet voor niets wordt een .nl-extensie het meest door bedrijven en consumenten gekozen. Zie ook: SIDN veilig internet.
3. Gemak & Aannames. Ga ervan uit dat gebruikers die van uw onderneming horen, allereerst uw naam + landextensie intypen. Ook in verwijzingen naar uw website op bijvoorbeeld social gaat het vaak mis als de domeinextensie anders is. Loop dus geen waardevolle klanten mis door de verkeerde uitgang.
“Onderschat het belang van de domeinextensie voor mond-tot-mondreclame niet. Zorg dat uw naam eenzelfde .nl-domeinnaam heeft. Loop geen essentiële verkopen mis.
Om bij elk klantcontact uw extensie uit te moeten leggen gaat op den duur irriteren. “Informatie kunt u vinden op www.naam.net… Ja let op .net, op de .nl staat…., dat hoort niet bij ons.”
Gebruik geen exotische extensies
Dat een bedrijfsnaam.biz niet werkt, weet u vast wel. Juist met een andere extensie zal de consument twijfelen wie erachter zit en kiest bij voorkeur een bedrijf dat ook duidelijk in het land gevestigd is.
Een andere belangrijke reden om geen gekke extensie te kiezen is de toenemende mate van phishing. Als u een mailing verstuurd die met een exotische extensie eindigd (.world, .online, .me, .shop, .xyz) wordt dit eerder als onbetrouwbaar en spam gezien. Ook in de zoekresultaten en linkverwijzingen wordt er minder snel op geklikt. De domeinextensie blijft immers altijd in Google zichtbaar.
Website in andere landen?
Een .nl-extensie is in Nederland veruit het meest ingeburgerd. Echter gaat dit niet voor elk land op. Zo is bijvoorbeeld in Frankrijk de .com de meest gebruikte domeinextensie (45%), tegenover het gebruik van .fr (34,1%). Neem dus vooraf voldoende kennis van de online cultuur per land. Ga je internationaal met je concept dan raden we aan per land de landelijke extensie te gebruiken. Wil je alles op 1 domeinnaam hosten, kies dan de .com en werk met taalmappen .com/nl , .com/en, .com/fr enzovoorts.
.com extensie?
Een .com is altijd gewenst en kan u altijd vastleggen. Gebruik deze als overkoepelende domeinnaam of als u wereldwijd actief wilt zijn. Voor Nederlandstalige bedrijfsnamen voor alleen de Nederlandse markt heeft een .com geen toegevoegde waarde als u niet over ook de .nl-domeinnaam beschikt.
Een .com-domeinnaam is er hoofdzakelijk voor internationaal gebruik. Ga ervan uit dat als u per se een beschikbare .com extensie wilt voor uw bedrijfsnaam; u er waarschijnlijk een zal moeten kopen. Prijzen van honderden tot duizenden euro’s zijn, door de werking van vraag en aanbod, normaal.
Maakt u er geen gebruik van, laat dan de .com-domeinnaam buiten beschouwing. Zo hebben zelfs grote merken als bijvoorbeeld Coolblue de .com niet (nodig).
Tip: Heeft u een Nederlandse websiteversie – of per land -, zorg dan dat de .nl versie direct naar de Nederlandstalige .nl-versie verwijst in plaats van .com/nl.
.eu extensie?
Een .eu als overkoepelende domeinnaam voor bijvoorbeeld een Europees productmerk of bedrijf dat ook in omringende landen over de grens zaken doet, kan goed werken.
Vooral als u zich presenteert als Nederlands bedrijf die zaken in andere landen aanbiedt, kan een eu-domeinnaam voldoen. Houd er rekening mee dat dit niet in elk land zo is. De Britten hebben bijvoorbeeld liever een .co.uk-domeinnaam om de lokale betrokkenheid te laten zien.
Regio domeinen?
.frl, .amsterdam, .brussel, .gent etc. Leuk om te hebben en kunnen ondersteunen bij lokale campagnes.
Gaat de keuze van de extensie nog veranderen?
Er zijn enorm veel landen domeinnamen geregistreerd. De .nl-domeinnaam al meer dan 5,7 miljoen keer (het 5e! landendomein ter wereld). Ook bij het internationaal vertrouwde .com is vrijwel alles al geclaimd en is een domeinnaam overnemen vaak de enige optie.
Er zijn vele nieuwe domeinextensies en er komen vrijwel elke week nog bij. Echter zo lang de grote en vertrouwde merken geen nieuwe extensies gaan gebruiken, zal het nog lang zo blijven dat nieuwe extensies als de B-locaties op internet ervaren worden.
Domeinnaam kopen?
De domeinnaam is vaak het belangrijkste communicatie- en wervingsmiddel en veelal de eerste kennismaking. En het is het waard om daar in te investeren. Zo kan u de afweging maken of u al uw geld uitgeeft aan signing op uw gevel of investeert in het kopen van een top .nl-domein.
Welke extensies allemaal vooraf claimen?
U kunt het claimen van domeinnamenextensies van uw naam zo gek maken als u zelf wilt. Niets houdt u tegen om ook allerlei variaties als .online tot .xyz te claimen. Focus wel op de branding en hosting van één domein en website per regio om online succesvol te zijn.
Controleer wel altijd vooraf of uw domeinnaam geen merkinbreuk maakt doordat deze lijkt of klinkt als een bestaande merknaam, dat kan u een hoop gedoe schelen.
“Tip: u kunt de hoofddomeinnaam die u gaat gebruiken ook registreren bij de Kamer van Koophandel of opnemen als aanvullende informatie bij een bestaande registratie. Zo kan de klant ook in het handelsregister zien dat u het bedrijf bent dat bij de domeinnaam hoort. Aan te raden bij o.a. webshops.”
Bonustip: Domeinnaam als merknaam registreren?
Een mogelijkheid voor niet generieke (beschrijvende) domeinnamen is om deze – mits deze aan de voorwaarden van een merknaam voldoen – als woordmerk te registreren.
Een domeinnaam als merknaam registreren is niet verplicht en ook niet altijd nodig, soms is de .nl-domeinnaam identiek aan uw merknaam of handelsnaam voldoende. Wel geeft het de mogelijkheid om op te kunnen treden tegen copycats en zo uw naamsbekendheid beschermen.