Voorbeelden merknamen jurisprudentie?
Merknaam jurisprudentie
Aan de hand van voorbeelden van uitspraken in merknaam conflicten kunnen we veel leren over wat wel en niet mogelijk is in merknamen. Hier een aantal cases van merk-, domein- of handelsnaam conflicten.
- Nadeel beschrijvend merk – Kellogg’s Frosted Flakes
- NL Energie Maatschappij verliest
- Merkregistratie Booking.com in VS
- Geen merk voor Achtung
- Facebook verslaat Faceholiday
- KPN verliest van PN
- A-G concludeert tot vernietiging van oordeel hof inzake begripsmatige overeenstemming Heksenkaas en Witte Wievenkaas
- Life Book inbreuk op Facebook
- Boss vangt bot
- Yoko Ono houdt niet van John Lemon
- Slogan Magnum onder druk
- Beroep Josel tegen arrest Gerecht EU inzake niet gebruik woordmerk NN bij beschikking afgewezen
- Verwarringsgevaar handelsnamen Flex-Experts en FlexExperts met oudere handelsnaam FlexExpert
- ‘Royal’ in de naam is soms te Koninklijk
- Merkinbreuk door opname merk concurrent in domeinnamen die doorlinken naar eigen website
- Onrechtmatige daad door gebruik handelsnaam die die associatie oproept met ex-werkgever
- Verwarringsgevaar aangenomen tussen Uniewoordmerk Immunostad en ouder nationaal merk ImmunoStim
- Geen onrechtmatig gebruik van beschermde oorsprongsbenaming indien ‘Champagner Sorbet’ daadwerkelijk naar Champagne smaakt
- Schweppes kan zich niet verzetten tegen invoer van Schweppes tonic uit de UK, waar het merk is overgedragen aan Coca-Cola
- Geen inbreuk op beeldmerk en handelsnaam webcamsex.nl door gebruik webcam-sex.nl
- Inbreuk op handelsnaam Restaurant de Betuwe door gebruik handelsnaam Wegrestaurant Betuwe (A15)
- Aangevraagd Uniemerk ‘Klosterstoff’ zowel beschrijvend als misleidend
- Geen sprake van verwarringsgevaar tussen merken “ZYMARA” en “FEMARA”
- Geen merk vulgaire titel
- Geen vlees voor Barbie
NB het merkenrecht is uitgebreid en de jurisprudentie over het (on)rechtmatig gebruik van een merknaam is net zo divers als iedere naam en de aard van merken.
Ons advies is daarom om bij uw naamkeuze altijd de hulp in te schakelen van een juridisch specialist of merkenbureau voor uitgebreid onderzoek en advies om conflicten te voorkomen.
Zie ook: Overzicht merkenbureaus Nederland en Belgie.
Als strategisch en creatief bureau* in het maken van merknamen werken wij daarom ook zelf altijd samen met een juridisch merkenbureau – naar keuze – voor de dubbelcheck en registratie van een merknaam, zo heeft u maximale zekerheid dat u goed zit.
*Veams – een naamcreatiebureau.
“A great trademark is appropriate, dynamic, distinctive, memorable and unique.”
Primo Angeli