De ideale merknaam?

Formule voor de perfecte merknaam

Bestaat er één formule voor een perfecte merknaam? Wij zijn daar als naamcreatiebureau elke dag mee bezig en hebben daar een antwoord op. 

Allereerst – Wat is de krachtigste merknaam? 

Een goede merknaam zet de juiste toon, geeft positie aan een merk én blijft werken voor strategie en marketing.

Een sterke merknaam is daarbij te claimen als uniek woordmerk binnen werkgebied en vakgebied.

En de krachtigste merknamen bezitten identieke premium domeinnamen en geven merken online voordeel om concurrentie buitenspel te zetten.

Kortom, merknaam ontwikkeling is de ideale balans van strategische, juridische en commerciele voordelen – in één uniek woord – vinden.

Wij bespreken deze drie onderdelen van de merknaam.

Juridisch sterke merknaam?

Een merknaam kan juridisch een sterk merk of een zwak merk zijn. Hoe meer onderscheidend vermogen uw merknaam heeft, hoe sterker het merk is.

Hoe dichter uw naam tegen een beschrijving aan zit, hoe zwakker het merk is. Bestaat uw naam uit bestaande, generieke, woorden of wordt de naam al in andere branches als merk gebruikt, dan is uw merk zwak.

Bestaande woorden mogen tenslotte gewoon door iedereen gebruikt worden en als er al merken of handelsnamen bestaan met hetzelfde woord, mogen zij dat, binnen hun branche, blijven gebruiken.

Is de naam een niet bestaand woord, dan is uw bescherming juist heel groot en heeft u een sterk merk. Met een origineel woord, kan u zich namelijk goed onderscheiden van anderen. Kortom: hoe origineler uw naam, hoe beter die beschermd is. 

Strategisch sterke merknaam?

Een merknaam kiezen is een belangrijke strategische beslissing. Een naam blijft niet alleen de eerste professionele kennismaking, het is het meest dominante en blijvende onderdeel van een merk.

Waar de lading, vormgeving, context van uw merknaam mettertijd kan en zal wijzigen, de naam blijft. Een merknaam ontwikkelen begint daarom met een positionering in uw speelveld nu, en ook met het vaststellen van een ambitie waar u over 5 of 10 jaar wilt staan.

Goed gekozen blijft de merknaam strategisch voor u werken. De naam dient in ieder geval voor uw strategie te werken en niet andersom. Dat maakt de investeringen in uw merk waardevol.

De gewenste breedte of diepte van aanbod hangt samen met de abstractie van de naam (Girav, Bol.com, Amazon.com, Ziggo). Marktleiders kiezen niet een dertien in een dozijn of beschrijvende naam en voor intrigerend en opvallend in hun branche (Google, Apple). En met één hoger doel kan soms kan een merkpersoonlijkheid met een verhaal het verschil maken, (Tony Chocolonely).

Een sterke merknaam is in lijn met uw strategie. 

Commercieel sterke merknaam?

Er zijn vele type merknamen die kunnen werken, van associatief, symbolisch tot fantasienaam. En elke regel kan succesvol gebroken worden.

Echter brandings experts zijn het over één zaak eens: het is het beste om ze kort te houden, dat onthoud simpelweg beter.

Een sterke merknaam bezit volgens Veams daarbij één of meer van de volgende kwaliteiten:

1. Prikkelend en fantasierijk
Een sterke naam is fantasierijk en prikkelt de consument om meer te willen weten. De naam verteld niet alles en dat hoeft ook niet, een naam verschijnt namelijk altijd in zijn context. De naam intrigeert om meer te willen weten.

2. Onderscheidend
De naam is uniek, opvallend en daardoor gemakkelijk te onthouden omdat deze zich onderscheid van de concurrentie. Ook als de klant naam vergeten is en ‘googelt’ herkent uw klant deze direct.

3. Toekomstbestendig
De naam sluit aan bij uw ambities en brengt het bedrijf in de positie om te veranderen, groeien en te excelleren. De naam is toekomstbestendig voor het benutten van komende kansen zoals uitbreiding in breedte en/of diepte.

4. Modulair
De naam geeft de kans om uitbreidingen op het merk (merknaam + extensie) gemakkelijk toe te voegen.

5. Beschermbaar
De naam is te beschermen en de merknaam is beschikbaar in de gewenste merkklassen en werkgebied. En het gewenste landendomein is beschikbaar.

6. Positief
De naam heeft een positieve verbinding met de markt waarin deze leeft. Het heeft geen sterke negatieve associaties of betekenis in uw vakgebied.

7. Visueel
De letters in de naam lenen zich voor een aantrekkelijk en duidelijk beeld, vooral in gewone tekst.

Ga er ook niet te strikt mee om. Een sterke merknaam is simpelweg de balans vinden tussen een naam die raakt en het commerciële werk doet. En daarbij juridisch naamsbekendheid en merkwaarde beschermd. En desgewenst voldoende rek heeft om uw strategische doelen te halen. De balans is aan u. 

“Een sterke merknaam kan een slecht product of bedrijf niet redden. Echter zonder een sterke merknaam is het vrijwel onmogelijk succesvol te zijn.”

© Veams – een naamcreatiebureau.

“A brand is no longer what we tell the consumer it is — it is what consumers tell each other it is.”
Scott Cook