#80 Ondernemen vs Data
Kan je ondernemen uit data halen? Eén van de meest gehoorde kreten van afgelopen jaren is: ,,haal jij wel genoeg uit je data?” Ik heb er steeds minder mee. Data is supernuttig en je kan zeker bij wat grotere datasets toffe zaken uit de data halen, bijvoorbeeld voor webshops:
welke producten kopen nieuwe klanten (die voor de eerste keer iets bij je kopen) veel en welke bestaande klanten?
welke producten worden komen het meest voor in orders met meer dan 5 productregels
welke producten worden het meest gekocht door klanten met een bedrijfsnaam?
wat zijn de meest verkochte items als je kijkt naar klanten die meer dan 5 orders per jaar doen?
Maar mis je de echte feeling met (de ontwikkelingen in) jouw branche, dan loert de kans op verkeerde conclusies trekken door naar de data te kijken.
Als jij echt jouw business snapt en aanvoelt levert een klinkklare ondernemersvisie voor de toekomst meer op dan data. Uren turen naar je data? Liever handelen vanuit je toekomstvisie en toegevoegde waarde zeg ik. Of zoals de bekende ondernemer Steven Bartlett zegt: stories are more important than data.
Rocks do move
Zelf houd ik van de term “rocks do move”. Hiermee bedoel ik dat je diep in je data soms piepkleine minitrends ziet groeien. Passen deze bij jouw visie en USP’s? Dan zijn dit vaak de dingen die later (heel) groot worden. Soms ben je te vroeg, soms te laat, soms werkt het helemaal niet. Toch komt bij veel succesvolle bedrijven 80% van de omzet uit producten niet ouder dan 5 jaar. Innovaties dus.
Samengevat
Ik zeg niet dat je niet naar je data moet kijken. Zeker niet. Ik zeg wel, staar je er niet blind op en laat je visie voor de toekomst altijd zwaarder wegen dan je data. Volgens chatgpt hoort dit plaatje (-: bij dit vraagstuk:
Doe liever geen domme dingen dan slimme dingen proberen te doen.