#8 Welke knopen doorhakken bij naamswijziging van je bedrijf
Er bestaat geen ‘even proberen’ als het gaat om een naamswijziging. Doe het of doe het niet.
Denkt u na over het wijzigen van uw huidige bedrijfsnaam? Bespreek dan vooraf de voor- en nadelen met de belangrijkste belanghebbenden en zorg dat u eerst op één lijn zit om dit wel of niet te doen.
De olifant die in de kamer zal staan:
Is de huidige naam goed?
Om u uit de droom te helpen: er is geen standaard succesrecept voor wat altijd een goede bedrijfsnaam is.
Er is veel geschreven over wat een goede toets voor handelsnamen zouden zijn, veelal samen te vatten als: kort, duidelijk, goed te spellen en goed te onthouden. Prachtige eisen uit een tijd dat bedrijven vooral lokale zaakjes met een groot gevelbord waren, en niet geschikt voor bedrijven die landelijk zaken doen en dus een merknaam nodig hebben om hun merkwaarde te beschermen. En bovenal niet de tips die u helpen kiezen, toch? Daarbij, elke regel kent succesvolle uitzonderingen.
Een betere commerciële en rationele beoordeling is:
Werkt de naam voor mijn bedrijf?
De naam is voor u emotioneel belangrijk, echter de naam is niet voor u. Een naam is een commercieel bedrijfsmiddel en geen persoonlijk doel. De naam heeft werk te doen: klanten binden.
Het onderscheid in bedrijfsnamen die commercieel goed, sterk en het krachtigst zijn:
Goed: Een goede naam zet de juiste toon, verleid om meer te willen weten, geeft positie aan uw merk ten opzicht van concurrenten én blijft werken voor uw bedrijfsstrategie en marketing.
Sterk: Een sterke handelsnaam is daarbij te claimen als unieke merknaam binnen werkgebied en vakgebied.
Krachtigst: En de krachtigste merknamen bezitten de identieke premium domeinnaam en geven uw merk ook online voordeel om concurrentie buitenspel te zetten.
Is uw naam goed, sterk of het krachtigst? Kan het beter?
Valkuilen: Vele ondernemingen starten een naamswijzigings project door te zeggen “Als we een nieuwe naam vinden die beter werkt dan de huidige naam, dan doen we het”. Dit is dé manier om tijd en geld te verdoen, omdat het succes van een naamswijziging grotendeels samenhangt met vertrouwen.
Als u en uw team vanaf de start niet overtuigd zijn, en het ziet als een oefening om te kijken wat mogelijk is, zal u niet de nieuwe naam vinden en kunnen kiezen. Dus beslis eerst. Moet de bedrijfsnaam gewijzigd worden? Als dat zo is, spring dan overtuigd in het diepe. Als u twijfelt, houd de huidige naam, maar wacht niet tot de markt voor u beslist.
Als u eenmaal de knoop heeft doorgehakt, ga het dan met vertrouwen tegemoed. Vertrouwen is besmettelijk en houdt uw team op koers. Als u duidelijk handelt en communiceert over de beslissing voor een naamswijziging zullen anderen achter u gaan staan.
Als u niet overtuigend bent, zullen anderen u extra doen twijfelen. Het is het punt waar u kan bewijzen waarom u de ondernemer bent, want alleen u kan de keuze maken.
Voor u de knoop doorhakt, doe een stap terug en bedenk: wat doet een nieuwe naam eigenlijk?
Het is goed eerst te visualiseren om te begrijpen waar u voor kiest. Stel, u kiest voor een nieuwe naam.
Druk maken of naam maken? 4 overwegingen
1. Een naamswijziging kan zo eenvoudig en geruisloos zijn als “we hebben een nieuwe naam”.
De oude naar de nieuwe website doorschakelen, uw cultuur, diensten, vormgeving, werkwijze etc. behouden en klaar is kees. Er zijn talloze naamswijzigen elke dag, vaak geruisloos.
Zou u dat, als u dat gedaan heeft, al meer lucht geven?
2. Uw bestaande klanten kennen u en zullen uw naam accepteren en de wereld draait door. Het opent deuren voor nieuwe klanten, doordat de naam bij u past.
3. U kan er ook de wereld aan ophangen: blijven plakken met post-its in het veilige brainstormproces over uw nieuwe merk, waarin alle toekomstscenarios even belangrijk zijn en u niet hoeft te kiezen. U kan consultants inhuren, het vragen aan uw naasten, of wachten tot op momentum. Maar een naamswijziging is niet hetzelfde als een nieuw merk of bedrijf starten, want nu vervangt u een onderdeel. Daarna kunt u alles nog wijzigen, of niets.
4. Daarbij kunnen meerdere namen voor u werken, zolang deze bij uw strategie passen en u zich niet naar uw naam hoeft te vormen. Laat uw naam voor u werken en werk niet voor uw naam.
Als laatste tip om een besluit te nemen: neem emotionele afstand. Ga op een andere stoel zitten. Wat zou u doen als het niet uw zaak was, maar de concurrent morgen op de markt zou komen met de door u bedachte nieuwe naam? Zou u de naam wel gaaf vinden of toch een nieuwe naam nemen? Wat zou u doen? Ook al vindt u de naam al best gaaf is dat een goed teken dat u de naam in de toekomst heel gaaf gaat vinden. U heeft dan immers enkele jaren aan het merk gebouwd en dan komt de lading van het merk steeds meer naar boven drijven.