#53 Fases van een startup bedrijf
In de officiële boeken lees je hele andere fases van een startup bedrijf dan in mijn blog. Ik heb in deze post mijn eigen ideeën over fases van een startup omschreven in dit artikel:
Ideefase - blijft het idee meer dan 3 maanden in je hoofd spoken, dat is niet zonder reden. Ben je bereid vol voor het idee te gaan? Past dit in je financiële plaatje van dit moment? Zoja, ga naar stap 2
Businessplan - maak puur voor jezelf een ondernemersplan, beschrijf vooral je Unique Selling Points (of nog liever je oneerlijke concurrentievoordeel), onderzoek concurrenten en doe wat rekenwerk qua marges en prijzen. Op internet vind je veel voorbeelden van ondernemersplannen. Het helpt je echt na te denken over allerlei zaken van personeel tot kansen/bedreigingen en sterktes/zwaktes, maar ook marges, investeringsbehoeftes, omzet en kosten prognoses.
Blog en social media fase - Probeer eerst maar eens met jouw ondernemersonderwerp een blog en social media kanalen te starten. Door te schrijven leer je veel en door social media leer je nieuwe mensen uit de branche kennen. Probeer ook alvast een bestand met nieuwsbriefleden op te bouwen. Afhankelijk van je branche kan je kijken wat het meeste zin heeft: een youtube kanaal, een linkedin bedrijfspagina of persoonlijk account, instagram, facebook of juist een pinterest board. Zo bouw je aan de eerste bezoekers en een beetje ranken in google kost tegenwoordig behoorlijk wat tijd.
Pre-launch - Heb je meer dan 100 views per dag op je blog? Dan mag ik van mijzelf altijd door naar de pre-launch waar je jouw idee aankondigt. Kies een echte launchdag en maak daar echt een evenement van. Vergeet niet ook de pers, vakbladen e.d. jouw persbericht met persoonlijke foto te sturen.
Launch startup - Je eerste concept staat live. Het hoeft niet perfect te zijn. Release early, release often zeggen ze in Amerika. Begin, ontdek, schakel bij, zet door, het klinkt als een liedje van Ramses Shaffie.
Doorontwikkelen, leren, bijsturen. De feedback van jouw eerste klanten zijn leidend voor de doorontwikkeling.
Je bedrijf groeit en groeit. Je bent nu een Scale-up. Je gaat qua personeel van generalisten naar specialisten in jouw bedrijf. Mogelijk sluit je nieuwe landen aan omdat je in je thuisland inmiddels een serieuze speler bent. Dat is een goed moment. Slim is om in het buitenland net als de blog in fase 3 eerder al proefballonnetjes los te laten.
Innovatiefase, probeer tijdens het ‘volwassen’ worden je unieke cultuur te bewaken en blijf innoveren! Zo ben je immers ook groot geworden. Sla niet alles plat, wordt geen log apparaat waar alleen maar vergadert wordt (consensus bah!), geef mensen de ruimte en vertrouwen op afdelingen en laat niet iedereen overal hun plasje overheen doen.
Een exit moet vooraf nooit een doel op zich zijn. Maar het kan zijn dat je niet meer past bij de omvang of fase van je bedrijf en het tijd wordt voor iets anders. Als je denkt ik wil dit nog zo’n 3 jaar doen, dat is het NU een goed moment om te verkopen. Je blijft immers vaak nog een aantal jaren betrokken. Of als je (intern) een goede directeur kan vinden kan je zelf natuurlijk ook in een adviserende rol verder.
Een startup lanceren is niet niets, misschien nu tijd voor een sabbatical, een verre reis, meer sporten, het gezin, een boek lezen (of een boek schrijven over je ondernemersreis).
Wil je een bedrijf starten? Doe het dan vooral op jouw manier, want de style van een ander kopiëren is sowieso geen goed idee. Wat voor jou werkt, werkt niet voor mij en vice versa! Just do it onder het motto je moet alleen spijt hebben van dingen die je niet hebt gedaan. Bewaak goed jouw prioriteiten en steek vooral niet te veel tijd in jouw niet-prioriteiten. Geniet van de ondernemersreis zelf. Vergeet niet af en toe goed afstand te nemen van je bedrijf. Dit zorg voor opladen, nieuwe ideeën en frisse energie. Daarnaast voor je omgeving en jezelf wel zo fijn om het ook leuk te houden. Succes!