#58 Waarom mijn kunstzoekmachine een flop werd

Na mijn tijd bij Gadero was het voor mijn gevoel tijd voor echt iets heel anders. Andere branche, andere mensen, andere ideeën. Meer dan 10 jaar terug had ik al eens het idee iets met kunst te doen. Ik wou mij onderscheiden door een spider te maken die alle aangeboden kunstobjecten van gerenommeerde kunstgalerieën in kaart bracht. Een soort “Gaspendaal.nl (verzamelsite met alle aanbod van tweedehands auto’s)” voor een nieuw schilderij of kunstbeeld zeg maar. Ik liet deze site zarti.nl bouwen ergens 2020.

Kuntzoeker zarti website - met moderne horizontale scrollbalk om door kunstobjecten aan de muur te bladeren

Ietsjes meer vooronderzoek kan geen kwaad…

De website was erg gaaf en hip, daar lag het denk ik zeker niet aan, maar ik had verder weinig onderzoek gedaan (er is altijd wel een reden iets niet te doen is doorgaans mijn motto) of de galeriehouders hier wel op zaten te wachten. Nu ben ik zwaar van mening dat je nooit te veel onderzoek moet doen, maar in dit geval had ik achteraf beter wat meer dan 1 enthousiaste galeriehouder kunnen spreken. Ik was er dan achter gekomen dat het een extreem conservatieve, gesloten wereld is, die soms zelfs bestaan voor de belastingdienst omdat ze houden van kunst bezitten. Mijn concept Zarti was juist gericht op meer mensen naar de galeriewinkels te leiden. Want in online verkoop van hoogwaardige kunst geloofde ik niet. Van de circa 500 benaderde galerieën reageerder er 2 voor een gratis proefaccount. Wow dat was een schokkende lage score. Ook aan de traffickant viel het niet mee om makkelijk bezoekers naar de website te krijgen. Via seo en socials was het sprokkelen. Vakbladen in de kunstwereld vonden mijn persbericht te commercieel (ook al was het gratis voor de galeriehouders) en deden er niks mee.

Wil je dit echt?

Maar natuurlijk zoals met alles: niets gaat vanzelf. En dan kom je al snel op een punt: hoe graag wil je dit echt. Ik merkte al heel snel dat het mijn branche niet is, mijn interesse voor kunst en galerieën veel te minimaal is om er wat te maken. Mijn lol en energie pakte het niet. De pijn die ik moest lijden om er echt wat van te maken was ik daardoor niet bereid om te nemen. Misschien was ik ook nog wel aan het bijkomen van het Gadero avontuur, maar boven merkte ik aan alles dat ik te weinig met kunst heb om de energie op te brengen het concept te laten slagen.

De drang naar totaal iets nieuws te doen was denk ik ook groter dan het ondernemersidee zelf. Een kunstzoekmachine was ook helemaal geen grote vraag naar. Een goed leermoment voor mij om meer tijd te nemen voor het bedenken van mijn volgende ondernemersavontuur.

  • Te geforceerd op zoek naar een nieuwe branche, naar iets anders

  • Te weinig echte feeling met kunst

  • Te weinig mensen in de branche gesproken vooraf

  • Niet doorgezet door gebrek aan echte passie en energie

  • Moeilijke, conservatieve wereld. Verkeerde benadering in de markt

  • Persoonlijk was ik nog niet zo ver om echt weer iets nieuws zelf op te starten

Vorige
Vorige

#59 Ondernemen? Focus op de stip op de horizon, that's it

Volgende
Volgende

#57 Grote bedrijven: durf je eigen concurrent te bouwen