#37 de 10 tips voor startende studenten ondernemers
Aan de hand van mijn 20 jaar ondernemerservaring verzamelde ik 10 tips voor startende studenten-ondernemers. Deze tips presenteerde ik tijdens het Business Match Groningen finale evenement en lees je hieronder.
1.Heb grootste doelen, maak kleine stapjes. met grote doelen, ga je ook groter en breder denken. als je grote doelen mislukken kan je altijd nog tegen je vader en/of moeder zeggen dat het doel iets te groot was, maar je wel genoten hebt van de reis. Als je kleine doelen stelt en die je haal ook nog eens niet, dan geeft dat een klotengevoel. Om die grootse doelen te halen raad ik wel aan in kleine stapjes te werken. Doe eerst 1 piepklein dingetje echt goed. Bij Gadero waren we in het begin goed in tuinhout thuisbezorgen, meer niet, geen showroom, winkel of voorraad. Spring niet in zeven sloten tegelijk en vooral bezet je hoofd niet bij voorbaat al met allerlei randzaken, hou en maak ruimte voor je hoofddoel. Als je echt echt iets wilt tenminste. Want waar een wil is… en sommige mensen willen gewoon niet graag genoeg.
2.Doeners moeten meer denken en denkers moeten doen. Dit is mijn eigen bedachte oneliner. Die eeuwige denkers met hun plannen maar nooit het lef hebben om het te doen komen niet verder. Er is altijd een reden om het niet te doen. Zelf ben ik een voorbeeld van een doener, ik kan daarin volledig doorslaan en dan vergeten goed na te denken af en toe: zit ik nog wel op het juiste spoor. is dit wel de juiste strategie. welke taken zouden anderen moeten overnemen van mij? wat zijn mijn prioriteiten binnen mijn visie? weet van jezelf of je meer een doener of denker bent en dwing je zelf hetgene wat je niet bent meer te doen.
3.Serendipity. Ja zucht, ik gooi er even een lekker hip begrip in. Dit is serendipity: Het ene idee brengt je op het andere idee. dat andere idee brengt je op een nog heel ander idee. Zonder het eerste idee was je nooit toevalligerwijs uitgekomen bij een ander idee. Kortom, begin de reis, je zult ergens anders uitkomen dan dat je van te voren denkt. En je leert veel over jezelf: wat vond je leuk om te doen, wat juist minder. Dus hoe dan ook, start en hou in je achterhoofd dat jouw plannetje voor nu uitvoeren je misschien wel ergens brengt wat je nu nog niet weet. Durf juist hier vooraf al op te anticiperen. Eerder schreef ik als iets over serendipity https://www.veams.nl/blog/serendipity-toeval.
4.Je hoeft geen uitvinding te doen, je ondernemersidee hoeft niet super de puper nieuw te zijn. Een veel gehoord probleem bij studenten. Ik heb nog geen goed idee van iets echts nieuws. Dat hoeft ook helemaal niet!!! Als jij online thee wilt verkopen en je doet dit in uitsluitend recyclebare grootverpakking van 5 kilo zakken heb je al een concept. Maak extreme keuzes maken, niet in beetje dit, een beetje dat, maar duidelijke USP’s. Denk goed na over welk probleem los ik op. Focus op waar jij in geloof, en waar je voor staat. Geef niet te snel op, soms heeft het even nodig voor je concept landt. Als je kleine minisuccesjes ziet is het al een reden dat je ondernemersconcept levensvatbaar is. Vraag vooral je klanten massaal om verbetertips voor je product of service.
hier ben ik trouwens geen fan van:
A. Ik doe dit en dat erbij want dat levert me ook geld op. Doe eerst 1 stukje heel goed. Niet alle kanten op springen.
B. Ik doe dit want daar zit een goede marge op en verdien ik veel geld. Nou mooi dat er een goede marge op zit, maar dat is toch geen reden om iets te doen, het moet wel vanuit een bepaalde visie komen. Geld alleen is een slechte drijfveer, dat hou je maximaal 2 jaar vol.
5. Heb je echt nog geen idee? Bedenk dan een leuke, brede fantasynaam waar je later alle kanten mee op kan. Begin vervolgens met een blog, door je blog verdiep je je veel in het onderwerp die je hebt gekozen. Door je blog leer je mensen in de branche kennen. Door je blog bouw je een website en social kanalen met traffic op. En op een dag breid je je blog uit met een product of service. Je staat meteen op de kaart. je was er immers al, dat vindt google ook nog eens leuk. Historie van je domeinnaam is enorm belangrijk. Via squarespace kan je voor 10 dollar per maand al heel eenvoudig zelf een blogje of site maken. Mijn ondernemersblog draait er ook op. Maar je hebt ook duizenden andere tools, van Wix tot Wordpress. Dit eerdere artikel https://www.veams.nl/blog/merknaam-bedenken-kan-soms-zo-simpel-zijn helpt je op weg voor een nieuwe blognaam.
6. Ken je zelf. Lees boeken of investeer op andere wijze in zelfkennis. Weet wat je talenten zijn en vooral ook wat je talenten niet zijn. Ken je kernwaarden, voor mij zijn dat vooral vernieuwing en vrijheid. Ken jij je 5 kernwaarden? Daar zit jouw plezier. Weet wat je sterke punten zijn en zet andere mensen in op je zwakke punten. Blijf hoe dan ook met beide beentjes op de grond. Denk bij 1 of 2 succesjes niet opeens dat je een soort gave hebt. Blijf die leuke persoon die vragen stelt, zich dingen afvraagt. Die lekker zelfkritisch is. Kortom, een beetje investeren in psychologie is ook niet gek voor wat zelf kennis. Thinking fast, thinking slow over hoe je mind werkt, maar ook the 4 hour workweek en ondernemersboeken zoals Shoe Dog van Nike, No rules rules over Netflix, Elon Musk en Steve Jobs kan je veel uithalen. Lees hier al mijn reviews over ondernemersboeken https://www.veams.nl/blog/tag/ondernemersboeken.
7. Thuis ga je het niet uitvinden. ga een boek lezen op het strand, ga op reis, kijk hoe in het buitenland zaken zijn geregeld in jouw branche, ga met die irritante guru uit de branche koffie drinken om wijzer te worden hoe het niet moet (-: Hoe dan ook stilstand is soms ook vooruitgang, even afstand nemen. Dat zei ik eerder al, zie https://www.veams.nl/blog/stilstand-is-vooruitgang.
8. Shit incalculeren. Bij elk bedrijf is shit. Als je van te voren incalculeert dat bij een onderneming ook shit hoort, heb je er ook minder last van zodra er shit is. Calculeer dus shit in. Dan ga je ook minder balen van die ene zeurklant of die klant die niet wil betalen. Je denkt dan, oja shit, dat had ik al ingecalculeerd, het hoort erbij. Wil je nooit shit, stop dan met ondernemen.
9. Wat voor mij werkt, werkt niet voor jou. Wat voor jou werkt, werkt niet voor mij. Doe het op jou manier, vanuit jouw sterke kanten, vanuit jouw kernwaarden. ik heb ondernemers gezien die hard naar beneden blaffen en succes hebben, ik heb ze gezien die bottom up werken. Ik het gezien dat ze de inkoop top hadden geregeld en de marketing magertjes was. Ik heb ze andersom gezien met enorm goede marketing en wankele achterkant enzovoorts. Er is niet 1 weg naar succes. Blijf bij de werkwijze die bij jou past.
10. Alles heeft zijn prijs. Succes is leuk. En amerikanen zeggen waar je je 10.000 uren in stopt wordt je vanzelf goed in (talent bestaat niet zeggen ze er vaak bij) maar ook dingen die leuk zijn kunnen te veel worden. Daar ben ik zelf ook wel een paar keer tegenaan gelopen. Het succes wordt soms een adrealine verslaving, totdat je jezelf helemaal opgebrand. De adrenaline is op een gegeven moment uitgewerkt. Neem dus af en toe afstand (zeker als je een type doener bent zoals ik), ga een weekendje weg zonder telefoon en laptop. Geniet ook een beetje van de reis zelf. Doe het samen met een compagnon waar je energie van krijgt, die je goed aanvult of neem een coach. Vier je successen en vier ook je fouten, want daar leer je het meest van.
Hoe dan ook: just do it. Durf te falen, durf te leren, probeer dingen, vallen, opstaan, doorgaan. Door te leren weet je wat niet werkt en ontdek je vanzelf wat wel werkt. En veel geld verdienen moet geen doel op zich zijn. Het is een gevolg van. Hoe dan ook beginnen maar. Focus een tijdje op een branche, een ondernemers idee, maar durf ook op je gevoel te vertrouwen om soms een zijweg te nemen. Zeker als je al een tijdje hebt gebroed op die zijweg. Tot slot, ken je zelf!